یادداشت، ترامپ به جانسون هم رحم نمی کند، احتمال انتها ماه عسل سیاسی دو سیاستمدار افراطی

به گزارش دوست بلاگ، رئیس جمهور آمریکا به خوبی می داند که در انگلیس چه می خواهد اما از اینکه جانسون نیز هنوز نتوانسته است خواسته وی را برآورده سازد به شدت عصبانیست.

یادداشت، ترامپ به جانسون هم رحم نمی کند، احتمال انتها ماه عسل سیاسی دو سیاستمدار افراطی

به گزارش خبرنگاران، نخست وزیر انگلیس در بن بست سیاسی بسیار سختی گرفتار شده است: او باید میان یک پیروزی بسیار وحشتناک و البته یک مرگ سیاسی سخت دست به انتخاب بزند. او از یک سو با جرمی کوربین رهبر حزب کارگر و لیبرال دموکراتهایی روبرو است که رسما کوشش خود ر برای جلوگیری از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شروع نموده اند. اما از سوی دیگر، جانسون با ملی گرایانی رو به روست که به جز برگزیت سخت، پذیرای گزینه دیگری نبوده و توافق مدنظر جانسون و اتحادیه اروپا را نیز توافقی بی فایده و سرتاسر زیان تلقی می نمایند.

کابوس جانسون تعبیر شده است

بوریس جانسون اخیرا پیشنهاد نایجل فاراژ رهبر حزب برگزیت در مورد ایجاد ائتلاف انتخاباتی را رد کرد. فاراژ شرط نموده بود که در ازای ائتلاف انتخاباتی با جانسون و گردش آرای حامیان برگزیت به سبد رای وی، نخست وزیر انگلیس از برگزیت نرم چشم بپوشد و برگزیت سخت (برگزیت بدون توافق با اروپا) را در دستور کار قرار دهد. با این حال جانسون و سران حزب محافظه کار رسما این پیشنهاد را رد کردند. آنها ائتلاف با ملی گرایان انگلیس را شروعی برای پیوند خود و جریان راست افراطی در این کشور می دانستند. این مسئله به خودی خود، منجر به رویگردانی بسیاری از طرفداران حزب محافظه کار می شد. در مقابل، فاراژ اعلام نموده است که حزب متبوعش (حزب برگزیت) به تلافی این اقدام جانسون، در انتخابات سراسری شرکت نخواهد کرد. به عبارت بهتر، جانسون در انتخابات سراسری پیش رو نمی تواند بر روی گردش آرای ملی گرایان افراطی (که جمعیت زیاد و معین نماینده ای را در حال حاضر شامل می شوند) حساب باز کند.

از سوی دیگر، با توجه به مخالفت لیبرال دموکرات ها و حزب کارگر با بقای جانسون در مسند نخست وزیری، او تنها می تواند بر روی آرای محافظه کاران متمرکز گردد. در میان محافظه کاران نیز جانسون به صورت سنتی مخالفانی دارد. نباید فراموش کرد که حدود 40 درصد از اعضای حزب کارگر، از ابتدا با حضور وی در مسند نخست وزیری موافق نبوده و خواستار حضور افرادی مانند جرمی هانت در قدرت بودند. مجموع این عامل سبب شده است تا استمرار نخست وزیری جانسون در هاله ای از ابهام قرار گیرد. امروز کمتر کسی در انگلیس بر روی بقای جانسون در قدرت حساب باز می نماید و حتی بعضی رسانه ها پیشاپیش از وی به عنوان سومین قربانی برگزیت (پس از دیوید کامرون و ترز ا می) یاد نموده اند.

احتمال انتها ماه عسل سیاسی ترامپ و جانسون

ماجرا به این نقطه ختم نمی گردد. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که پس از استعفای اجباری ترزا می از قدرت، حمایت خود را از بوریس جانسون اعلام نموده و از او به عنوان نخست وزیری باهوش یاد می کرد، اکنون معتقد است که طرح نخست وزیر انگلیس برای خروج از اروپا به هیچ عنوان مناسب نیست و مناسبات مالی واشنگتن- لندن را به خطر خواهد انداخت. اگرچه ترامپ بار دیگر از جانسون به عنوان فردی مناسب برای نخست وزیری انگلیس یاد نموده است، اما هرگونه کوشش جانسون (در صورت پیروزی در انتخابات) برای انعقاد توافق برگزیت با اروپا، منجر به حمله دوباره رئیس جمهور آمریکا به او خواهد شد. در حقیقت، استناد ترامپ به بندهایی از توافق است که متضمن ادامه تعلق مالی لندن به اتحادیه اروپا، طی سالهای آینده می باشد. ترامپ از یک سو تاکید نموده است که توافق لندن- بروکسل بسیار بد و غیر قابل پذیرش است. البته او به صورت همزمان، نسبت به حضور جرمی کوربین در راس معادلات سیاسی لندن هشدار داده است. هر چند کلیت دخالت ایالات متحده در امور داخلی انگلیس، محصول بازی دو حزب کارگر و محافظه کار در زمین واشنگتن (در دهه های گذشته و اخیر) بوده است، اما اظهارات رئیس جمهور آمریکا نشان می دهدکه ترامپ از نخست وزیر انگلیس تنها یک چیز می خواهد:خروج سخت و بدون توافق از اتحادیه اروپا! بدیهی است که عدم تامین این خواسته ترامپ از سوی جانسون، انتها ماه عسل سیاسی این دو را به همراه خواهد داشت.

پشت پای ترامپ به جانسون

جانسون هم اکنون در موقعیتی قرار ندارد که بتواند خواسته کاخ سفید را بر آورده سازد! نخست وزیر انگلیس به این نتیجه رسیده است که جهت کاهش هزینه های سخت و دهشتناک برگزیت (که حداقل تا یک دهه دیگر گریبانگیر لندن خواهد بود)، به چنین توافقی احتیاج دارد. با این حال ترامپ بارها از مقامات انگلیسی خواسته است تا در قالب خروج سخت از اروپا، لندن را به یک بازیگر مالی وابسته به واشنگتن تبدیل نمایند. تنها سیاستمداری که می تواند این خواسته مداخله جویانه ترامپ جامه عمل بپوشاند، کسی جز فاراژ، رهبر حزب برگزیت نیست. با این حال ترامپ به خوبی می داند که فاراژ شانسی برای احراز پست نخست وزیری در انگلیس، آن هم در حال حاضر ندارد.

مواضع پارادوکسیکال اخیر ترامپ، پشت پای علنی وی به نخست وزیرفعلی انگلیس محسوب می گردد. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به خوبی می داند که در انگلیس چه می خواهد اما از اینکه جانسون نیز هنوز نتوانسته است خواسته وی را برآورده سازد به شدت عصبانیست. ترامپ نیز نسبت به قربانی شدن بوریس جانسون در فضای سیاسی انگلیس بی میل به نظر نمی رسد، هر چند که حضور حزب کارگر در راس قدرت نیز بدترین خبر ممکن برای او محسوب می گردد.

.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 723

به "یادداشت، ترامپ به جانسون هم رحم نمی کند، احتمال انتها ماه عسل سیاسی دو سیاستمدار افراطی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت، ترامپ به جانسون هم رحم نمی کند، احتمال انتها ماه عسل سیاسی دو سیاستمدار افراطی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید