وعده یاری های اقتصادی عربستان به سودان

به گزارش دوست بلاگ، در سفر مقامات سودانی به ریاض، عربستان وعده داد که 3 میلیارد دلار در صندوق مشترک در سودان سرمایه گذاری می نماید و این درحالی است که وعده قبلی عربستان در این زمینه تحقق نیافته است.

وعده یاری های اقتصادی عربستان به سودان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الخلیج الجدید، خالد عمر یوسف ، وزیر امور کابینه سودان ، روز آدینه گفت که عربستان سعودی وعده داد که 3 میلیارد دلار در یک صندوق مشترک برای سرمایه گذاری در سودان سرمایه گذاری و طرف های دیگر را نیز به مشارکت در این امر تشویق می نماید.

عربستان در اوایل این هفته به سودان وعده یاری 1.5 میلیارد دلاری داد.

یوسف گفت که تعهدات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی ، هنگام سفر عبدالله حمدوک ، نخست وزیر سودان و سایر مقامات ارشد به عربستان سعودی در هفته گذشته به منظور تقویت همکاری ، در زمانی اجرا شده که مقامات انتقالی سودان با یک بحران طولانی مدت اقتصادی روبرو شده اند.

خالد عمر یوسف گفت که سودان بعد از سرنگونی عمر بشیر رئیس جمهور سابق سودان 300 میلیون دلار از عربستان درخواست یاری کرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی سال 2019 گفتند؛ به سودان سه میلیارد دلار یاری اقتصادی ارائه می نمایند.

بعضی مسائل از نوع سیاسی اتفاق افتاده که باعث عدم دریافت این مبلغ شده و تنها سپرده ای به مبلغ 500 میلیون دلار به سودان پرداخت شد.

مقامات سودانی قبلاً گفتند که 750 میلیون دلار از این یاری ها قبلاً رسیده که 500 میلیون دلار آن در بانک مرکزی سپرده شده و مبلغ باقی مانده به صورت یاری های غذایی و دارویی و فرآورده های نفتی تحویل سودان داده می گردد. با این حال عربستان به وعده خود عمل نکرد.

نخست وزیر سودان و ولیعهد عربستان در هفته گذشته درباره روابط دو جانبه، تقویت همکاری دو کشور در زمینه های توسعه و سرمایه گذاری و امنیت دریای سرخ گفت وگو کردند. حمدوک و بن سلمان در ملاقات خود، ضمن تاکید بر عمق روابط میان ملت های برادر سودان و عربستان و پیوندهای تاریخی و جغرافیایی عمیق میان آنها، تاکید کردند که این مسئله ایجاب می نماید رهبران دو کشور به تقویت همکاری دو جانبه در راستای منافع راهبردی خود در زمینه های مختلف توسعه و سرمایه گذاری و همچنین در رابطه با امنیت دریای سرخ بپردازند.

شاید یاری های به اصطلاح بشر محبت آمیز عربستان به کشورهای فقیر عربی از جمله سودان و یمن باعث گردد تا عوام به اشتباه فکر نمایند که ریاض به دنبال یاری رسانی به این کشورها به بهانه های مختلف است اما پشت پرده این یاری ها، سیاستی نهفته که تنها از دربار پادشاهی سعودی بر می آید.

اقدامات عربستان برای مدیون کردن کشورهای فقیر عربی به ویژه کشورهای آفریقایی بر هیچ کسی پوشیده نیست. عربستان از رهگذر درآمدهای نفتی سرشار خود همیشه و در طول تاریخ کوشش نموده تا با دادن یاری های بلا عوض و یا وام های دراز مدت به کشورهای فقیر عربی، مقامات این کشورها را مدیون خود نموده تا در مواقع لزوم از آنها برای تحقق اهداف سیاسی خود در منطقه سوء استفاده کند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 9260

به "وعده یاری های اقتصادی عربستان به سودان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده یاری های اقتصادی عربستان به سودان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید