نام گذاری روز جهانی تمدن های باستان، افزایش تعامل جوامع مدنی و ایجاد شبکه های دانشگاهی بین کشورهای عضو

به گزارش دوست بلاگ، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان در اجلاس وزرای تمدن های کهن گفت: تأثیر و اهمیت تمدن های باستان بر دنیا مدرن به اندازه ای زیاد است که معتقدم باید هرساله یک روز به عنوان روز دنیای تمدن های باستان جشن گرفته گردد.

نام گذاری روز جهانی تمدن های باستان، افزایش تعامل جوامع مدنی و ایجاد شبکه های دانشگاهی بین کشورهای عضو

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، دکتر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان بامداد امروز آدینه 8 آذر 98 در اجلاس وزرای تمدن های کهن که در کشور چین برگزار گردید، با قدردانی از لو شوجنگ، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری خلق چین برای میزبانی و پذیرایی این نشست گفت: از همه کشورهایی که مسئولانه در این اجلاس مهم شرکت نموده اند نیز تشکر می کنم؛ به ویژه از دولت بولیوی برای سازمان دهی نشست پیشین وزرا و حمایت از مجمع تمدن های باستان، متشکرم.

مونسان اعلام کرد: نشست های پیشین وزارتی و دانشگاهی مثمر ثمر بودند و به ارائه چارچوبی مفهومی برای اقدامات بعدی و نیل به اهداف مشترک منجر شدند، در آتن، بر تشویق تبادلات فرهنگی و همکاری و یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت اثربخشی مجمع و استفاده از فرهنگ به عنوان حوزه ای کارآمد برای دیپلماسی، توافق کردیم. دکتر ظریف، وزیر محترم امور خارجه ایران، طی سخنرانی خود در آتن، در خصوص نقش دیپلماسی فرهنگی در برقراری صلح، بیاناتی ایراد کردند.

او اضافه نمود: در تیواناکو، متعهد شدیم تا بستری برای گفت وگو و گفتگو بین اندیشمندان خود ایجاد کنیم و امروز گرد هم آمده ایم تا از پیشرفت ارتباطات فرهنگی خود اطمینان حاصل کنیم، تأثیرات مثبت اجلاس را تقویت کنیم، از میراث خود محافظت و نسبت به اقدامات مجمع آگاهی و شناخت دنیای ایجاد کنیم. این جانب به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید مجدد بر تعهد به بیانیه های فوق، از پیوستن کشورهای بیشتری به مجمع تمدن های باستانی استقبال می کنم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان توضیح داد: این مجمع، بستری برای تبادل افکار و ایده ها در اختیار ما قرار می دهد و امروز قصد دارم از این فرصت استفاده نموده و نظرات خود را در خصوص استفاده از میراث فرهنگی برای تحقق دیپلماسی فرهنگی به اشتراک بگذارم. چنانچه همه ما تصدیق می کنیم، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دنیا پرچالش امروز، ابزار مهمی برای ترویج و تحکیم صلح میان جوامع و ملت هاست.

گفت وگو و تعامل فرهنگیالگوی مناسبی برای پاسخ گویی به چالش های دنیای امروز

او اضافه نمود: به گواه تاریخ، نسل بشر همیشه و در همه اعصار، با مسائل و چالش های مختص زمان خود روبرو بوده است و هم زمینه های پیدایش و هم شیوه های برخورد و مقابله با هر یک از چالش ها در تمام دوره های تاریخی و همه نقاط دنیا، کمابیش تکرار شده است. اگرچه گاه بعضی جوامع با زیاده خواهی و تفوق طلبی، حقوق انسانی یکدیگر را نادیده انگاشته و صلح و امنیت خود و دیگران را به چالش کشیده اند، پیروزی راستین، از آنِ جوامع و ملت هایی بوده است که با پرهیز از ستیزه جویی، و با احترام به ارزش های انسانی و از رهگذر تفاهم و تعامل فرهنگی، بر روحیه سلطه جویی، فائق آمده و صلح و امنیت را تضمین نموده اند. در سایه همین تفاهم و تعامل بوده است که فرهنگ ها و تمدن های گوناگون به رشد و تعالی رسیده اند. ازاین روست که اصل گفت وگو و تعامل فرهنگی، به یادگار مانده از تمدن ها و فرهنگ های همه نسل های پیشین جوامع و به عنوان یک میراث مشترک بشریت، الگوی مناسبی برای پاسخ گویی به چالش های دنیای در حال دنیای شدن امروز است.

مونسان با تأکید بر اینکه امروز همچنان شاهد اختلافات فکری و تضاد منافع گوناگون هستیم، ادامه داد: توجه به مشترکات فرهنگی و تمدنی می تواند، منافع کشورها را به یکدیگر نزدیک تر نموده، شکاف های موجود میان آن ها را مرتفع کند. بنابراین، به باور من، امروز دنیا بیش از هر چیز نیازمند نزدیکی، همدلی، گفتمان و دیدار فرهنگی است، امری که جوامع کهن نیز در گذشته از آن بهره جسته اند. توجه به میراث فرهنگی از این منظر نیز یک راه چاره معتبر است زیرا به عنوان ابزار مهم در پیوند دادن نسل های امروز - به ویژه جوانان- به شأن و هویت مشترک آن ها، نقش مهمی در نزدیک کردن ملت ها به یکدیگر ایفا می نماید.

او اضافه نمود: میراث فرهنگی علاوه بر یاری به بازیابی ریشه های فرهنگی مشترک، همچنین صندلی مهمی در پاسخگویی به مقتضیات عصر حاضر ازجمله حفاظت از محیط زیست و یاری به تحقق توسعه پایدار دارد و به عنوان پیشران توسعه، از این رهگذر نیز به تحقق صلح و امنیت دنیای یاری می نماید. آموزه های تاریخی ما دستاورد مهمی است که کل بشریت در آن شریک است و از همین روست که هیچ تمدنی بر دیگری فزونی ندارد بلکه همه آن ها در ایجاد پایه های تمدن مشترک امروز سهم دارند.

تمدن ایران سهم ارزشمندی در تشکیل و تکامل میراث مهم بشریت دارد

مونسان تأکید کرد: تمدن ایران نیز سهم ارزشمندی در تشکیل و تکامل میراث مهم بشریت دارد. این تمدن باشکوه در اوج قدرت و اقتدار، سنت های ناپسندی چون برده داری و قدرت طلبی را نفی نموده و در طول تاریخ، به حقوق و فرهنگ های دیگر ملل احترام گذارده است. این میراث ارزشمندی است که زیربنای بسیاری از ارزش های جامعه دنیای امروز ازجمله لزوم رعایت تنوع فرهنگی بوده و منطبق با عرف و قواعد شناخته شده حقوق بین الملل و حقوق بشر امروز است. تمدن ایران سرشار از روحیه اعتدال، تعامل و تفاهم فرهنگی است و مایه تعجب نیست که از بستر این تمدن بزرگ است که میراث ارزشمندی چون منشور حقوق بشر به نسل های امروز و آینده تقدیم شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان گفت: امروزه عمده کشورهای دنیا، مصمم و متعهد به شناسایی میراث فرهنگی خود به عنوان بخشی از میراث مشترک بشریت شده اند. همکاری بین المللی کشورها برای حفاظت از این میراث گران بها که در بستر اقدامات قاعده گذاری و اسناد بین المللی ایجاد شده است، نمود بارزی از درک و احترام دنیای به تنوع فرهنگی و ضرورت حمایت از آن به عنوان یکی از راهکارهای حفظ صلح است. جمهوری اسلامی ایران 22 اثر تاریخی فرهنگی، دو اثر طبیعی و 13 اثر میراث فرهنگی ناملموس را در فهرست سازمان یونسکو به ثبت رسانده است که نمایانگر تعهد و عزم ایران به همکاری در چارچوب نظم دنیای ایجاد شده برای پاسداشت میراث مشترک بشری است.

مونسان تأکید کرد: اگرچه ما نمایندگان 9 کشور هستیم که 40 درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می دهند، اما درواقع عضو یک جامعه دنیای هستیم و ریشه های خود را در یک هویت مشترک یعنی بشریت پیدا می کنیم. تاکنون، هر یک از کشورها اقدامات بسیاری در راستای حمایت از میراث خود انجام داده اند. بااین حال، به اعتقاد من، گام مؤثر بعدی برای مشارکت در تقویت نتایج کوشش های فردی ما، همگرایی نیروهاست. مایلم بر ایجاد یک مکانیسم و ساختار عملیاتی و کاربردی برای برنامه ریزی و اجرای اقداماتی که لازم است به منظور شکل گیری آینده مجمع، به طور مشترک انجام دهیم، تأکید کنم. این جانب به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای مشارکت در این فرایند، اعلام می کنم.

روز دنیای تمدن های باستان جشن گرفته گردد

او اضافه نمود: تأثیر و اهمیت تمدن های باستان بر دنیا مدرن به اندازه ای زیاد است که معتقدم هرساله باید یک روز به عنوان روز دنیای تمدن های باستان، جشن گرفته گردد. این نام گذاری باعث افزایش نمود مجمع و پررنگ شدن اهمیت و ارزش های مشترک تمدن های کهن می گردد. در پیگیری نتایج نشست وزارتی در یونان و بولیوی، پیشنهاد بعدی من تعریف سازوکارهای کارآمد برای گسترش تعامل مردم با مردم به وسیله درگیر کردن جوامع مدنی، بخش خصوصی و دانشگاه ها برای دستیابی به اهداف مجمع است. این امر سبب نمود و آگاهی عمومی بیشتر نسبت به مجمع می گردد. بنابراین، مایلم اعضای محترم را به ایجاد شبکه ای از دانشگاه ها از کشورهای عضو، با هدف گسترش مشارکت کارشناسان، پژوهشگران و همکاری آن ها برای حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی و غنی سازی جلسات آکادمیک انجمن، تشویق کنم. قطعاً ایجاد چنین شبکه ای، ساختار مشورتی جلسات وزارتی ما را نیز تقویت خواهد نمود.

مونسان بابیان اینکه ترویج مبادلات فرهنگی و فعالیت های مشارکتی مردم محور در چارچوب مجمع تمدن های باستانی، باعث ایجاد همبستگی و اتحاد بین ما خواهد شد، توضیح داد: آخرین پیشنهاد من برپایی نمایشگاهی است که جنبه های مختلف تمدن های ما ازجمله باستان شناسی، موسیقی، معماری، صنایع دستی، هنرهای سنتی و داشته های گردشگری را به تصویر بکشد و هرساله در یک کشور عضو برگزار گردد. این امر فرصت های عظیمی برای تشویق روابط بین مردم و مردم ایجاد می نماید و همچنین همکاری فعالانه و برجسته ای بین کشورهای عضو ایجاد و کشورهای بیشتری را ترغیب می نماید تا به مجمع بپیوندند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران در انتها گفت: چین حقیقتاً اراده خود را برای توسعه منطقه ای چند-کشوری به وسیله ابتکار یک جاده یک پهنه، که هدف از آن ایجاد یک همکاری برد-برد برای همه کشورهای عضو است، ثابت نموده است. امروز، خرد جمعی بشر به این نتیجه رسیده است که توسعه پایدار نمی تواند به وقوع بپیوندد، مگر اینکه ما رویکردی یکپارچه داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران همچنین از هرگونه ابتکار مسالمت آمیز که مردم را به هم می رساند، حمایت و پشتیبانی می نماید. در راستای تقویت مجمع تمدن های باستانی، مشتاقانه امیدوار هستم هر یک از ما کاملاً متعهد و درگیر روح این گردهمایی باشیم.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: میراث آریا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1909

به "نام گذاری روز جهانی تمدن های باستان، افزایش تعامل جوامع مدنی و ایجاد شبکه های دانشگاهی بین کشورهای عضو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نام گذاری روز جهانی تمدن های باستان، افزایش تعامل جوامع مدنی و ایجاد شبکه های دانشگاهی بین کشورهای عضو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید