مارادونا و فرهنگ فقر

به گزارش دوست بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی مارادونا نمونه ای از شخصیت هایی بود که از طبقه فقیر جامعه، همراه با فرهنگ فقر درونی شده، از راستا ورزش فوتبال پیروز شد از تله فقر خارج گردد اما دقیقا به دلیل اقتضائات ساختاری راستا پیشرفتی که در آن قرار گرفته بود، فرهنگ فقر خود را با خود به همراه داشت.

مارادونا و فرهنگ فقر

مارادونا و فرهنگ فقر عنوان یادداشتی است از دکتر حامد بخشی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی، که با نگاهی به زندگی مارادونا به تشریح فرهنگ فقر پرداخته است.

متن کامل این یادداشت را که در اختیار خبرگزاری خبرنگاران قرار گرفته، در ادامه می خوانید:

اسکارلوئیس را عمدتا واضع و توسعه دهنده فرهنگ فقر می دانند. او در مقدمه کتاب فرزندان سانچز، در تبیین آنچه رویدادهای خانواده مورد آنالیز اش، سانچزها، را شکل می دهد، به فرهنگ فقر اشاره می نماید. منظور از آن مجموعه ای از باورها، عادات و الگوهای رفتاری است که مستقل از نداشتن ثروت و مکنت، موجب بروز آسیب هایی به فرد می گردد. عادات و رفتارهایی مانند بی نظمی، فقدان آینده نگری، رفتارهای پرخطر و نظایر آن از خصیصه های فرهنگ فقر است.

مارادونا یکی از نمونه های مناسب برای مشاهده تاثیر فرهنگ فقر و نه خود فقر بر زندگی یک فرد است. از آنجایی که عمدتا فقرا فرهنگ فقر را نیز با خود دارند، به سختی می توان مشاهده کرد که آن چیزی که کیفیت زندگی آنان را دگرگون می نماید، فقر مادی است یا فرهنگ فقر.

بعضی دیگر از افرادی که در گذشته فقیر بوده اند و با کوشش یا فراهم آمدن شرایط از تله فقر بیرون آمده اند، تغییرات جدی در رفتار و باورهای خود ایجاد نموده اند و همزمان(یا با قدری تاخیر) فرهنگ فقر را نیز به کنار گذاشته اند. در نتیجه نمی توان تاثیر این فرهنگ بر زندگی آن ها را مشاهده کرد.

می ماند دو دسته دیگر؛ آن دسته از افرادی که در عین فقر، فرهنگ فقر را با خود به همراه ندارند و دسته ای که در عین ثروت، برخوردار از فرهنگ فقر هستند.

برای آنکه اطاله کلام نگردد، از شرح پیرامون فقرای عاری از فرهنگ فقر می گذرم و به توصیف ثروتمندانی می پردازم که فرهنگ فقر را با خود به همراه دارند و مارادونا را نمونه قابل انطباقی از آن می دانم.

او که کودکی خود را در یکی از زاغه نشین های اطراف بوینس آیرس گذراند، در ترکیبی از هوش و توانمندی های فیزیکی توانست از نردبان فوتبال به شهرت و ثروت برسد اما شیوه ای که او به ثروت رسید، نیازمند تغییر آداب و عادات او نبود. در حالی که شاید یک تاجر یا مجری تلویزیونی برای آنکه بتواند در کارش پیروز باشد و از این طریق پله های پیشرفت را طی کند، نیازمند تغییرات لااقل نمایشی در الگوهای رفتاری خود است، یک بازیکن فوتبال که پیوندهای اصلی خود را اساسا با طبقه متوسط و پایین جامعه دارد، نیازی به چنین تغییر فرهنگی ندارد. بر عکس، رفتارهای متفاوت او می تواند حتی برایش شهرت و معروفیت بیشتری به بار آورد.

از سوی دیگر اساسا فرهنگ همراه با ورزش فوتبال، در یک دسته بندی بوردیویی، در مقابل آنچه فرهنگ فاخر نامیده می گردد، قرار می گیرد(و این خود نیازمند بحث مستقلی است). یک مشاهده گذرا به مصاحبه ها و گفت وگوهای مربیان و بازیکنان فوتبال و نیز رفتارها و شوخی های رسانه ای شده آنان نشان می دهد که خرده فرهنگ فوتبال فاصله قابل توجهی با فرهنگ طبقه متوسط فرهنگی(نه مالی) دارد.

مارادونا نمونه ای از افرادی بود که از طبقه فقیر جامعه، همراه با فرهنگ فقر درونی شده، از جهت ورزش فوتبال پیروز شد از تله فقر خارج گردد اما دقیقا به دلیل اقتضائات ساختاری جهت پیشرفتی که در آن قرار گرفته بود، فوتبال، فرهنگ فقر خود را با خود به همراه داشت.

مجموعه ای از رفتارهای او در دورانی که یک بازیکن پیروز بود(فریب دادن داور و افتخار به آن، پرخاشگری ها به داور و تیم مقابل) و نیز در زمانی که مربی تیم ملی آرژانتین بود، اظهار نظرهایش، مجادله های کلامی اش و... همگی نمایان کننده فرهنگ فقری بود که از آن برخاسته بود.

به علاوه این ها و بلکه آسیب زننده تر از این، آن بخش از الگوهای رفتاری حاکم بر فرهنگ فقر، همچون خوش باشی، حداکثر استفاده دم غنیمت شمارانه از خوشی به دست آمده، مصرف الکل و مواد مخدر و نیز سایر رفتارهای پرخطر است. از قضا این بخشی از فرهنگ فقر است که در صورتی که فرد واجد ثروت باشد، شاید به نحوی آسیب زنندگی بیشتری داشته باشد. فقر یک فقیر ممکن است میزان مصرف الکل یا مواد مخدر او را کنترل کند ولی اگر فردی دیگر این کنترل کننده رفتاری(فقر را نداشت) چه!؟

این همان چیزی است که به ویژه در طول سالیان پس از بازنشستگی مارادونا به او ضربه زد و نتیجتا به مرگ نسبتا زودهنگام او کمک رساند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8049

به "مارادونا و فرهنگ فقر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مارادونا و فرهنگ فقر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید