عدم النفع ماهانه 4 میلیارد دلاری تاخیر در اجرای پروژه های نفت

به گزارش دوست بلاگ، عدم النفع مستقیم تاخیر در اجرایی شدن مدل جدید قراردادی صنعت نفت و تعویق پروژه ها، ماهانه حدود 4 میلیارد دلار است که با احتساب هزینه های غیرمستقیم ناشی از تاخیرها، به بیش از دو برابر رقم فعلی بالغ می گردد.

عدم النفع ماهانه 4 میلیارد دلاری تاخیر در اجرای پروژه های نفت

به گزارش خبرنگاران، سید مهدی حسینی، رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی صبح امروز (یکشنبه 20 تیر ماه) در کنفرانس بین المللی بهینه سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز با بیان این مطلب اضافه کرد: کاهش اعتبار کشور به دلیل تاخیر در اجرای قرارداد، به تعویق افتادن توسعه سایر بخشهای مالی و مباحثی مانند اشتغالزایی از جمله هزینه های غیرمستقیمی است که عدم النفع تاخیر در اجرای مدل قراردادی جدید نفت را افزایش می دهد.

وی به تشریح چرایی در دستور کار قرار دریافت قراردادهای جدید صنعت نفت پرداخت و گفت: تغییر در وضع بازار دنیای نفت ایجاب می کرد مدل جدید قراردادی تدوین گردد و همچنین تغییر در قراردادهای نفتی در قوانین مختلف کشور نیز دیده شده است.

ضرورت تدوین قراردادهای جدید نفتی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که احتیاج به تغییر قراردادهای نفتی از سال 87 احساس شد، ادامه داد: در فضای رقابتی و بازار بزرگ پول و سرمایه کنونی که تمام کشورها توان خود را برای نقش آفرینی هر چه بیشتر در عرصه انرژی در سطح بین المللی به کار گرفته اند، تدوین قراردادهای جدید بیش از پیش ضرورت یافت.

حسینی در این زمینه به برنامه ریزی عراق برای افزایش فراوری روزانه بیش از 7 میلیون بشکه اشاره نمود و اضافه کرد: این کشور در صدد است بخش عمده ای از هدف خود را به وسیله افزایش ضریب بازیافت محقق کند.

وی همچنین به کوششهای عربستان و عمان برای افزایش ظرفیت فراوری نفت اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون عمان انعقاد قرارداد برای 14 بلوک اکتشافی خود را در دستور کار دارد و قزاقستان برنامه ریزی نموده است ظرفیت فراوری نفت از میدان کاشاگان خود را به بیش از یک میلیون و 100 هزار بشکه برساند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: به این منظور کمیته متشکل از 9 نفر از صاحبنظران، تدوین مدل جدید قراردادهای صنعت نفت را در دستور کار قرار داد که در بین افراد این کمیته، متخصصان فنی و حقوقی متبحری فعالیت دارند.

وی به همزمانی این اقدام با مذاکرات هسته ای اشاره نمود و گفت: لابی نفتی در دنیا، لابی بسیار قدرتمندی است و از آنجا که ما تجربه مشابهی در این زمینه در زمان قراردادهای بیع متقابل داشتیم، می دانستیم این لابی نفتی می تواند در پیشبرد مذاکرات هسته ای فعلی نیز موثر باشد.

مدل جدید قراردادهای نفتی از پشتوانه علمی برخوردار است

حسینی به حجم کار کارشناسی اجرا شده در کمیته بازنگری قراردادهای نفتی اشاره نمود و اضافه کرد: در این کمیته قراردادهای مختلف از 33 کشور دنیا را جمع آوری و آنالیز کردیم که به دنبال آن دایره المعارفی در این زمینه تهیه شده است.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی همچنین از آنالیز بیش از 70 تز دانشگاهی داخلی و بین المللی و آنالیز انواع قراردادهای امتیازی، مشارکتی و خدماتی در سطح بین المللی اطلاع داد و گفت: خاتمه پس از انجام این فعالیتها با برگزاری سمینار بزرگ بین المللی و در قالب 12 میزگرد این مدل قراردادی را به نظرسنجی عمومی و بین المللی گذاشتیم و سمینارهای مختلفی را نیز با دانشگاههای متعدد و جلسات زیادی با نهادهای گوناگون برگزار کردیم.

وی با تصریح بر این که فکر نمی کنم هیچ پرونده ای در کشور تا این حد با کار کارشناسی و جلسات همفکری همراه بوده باشد، بیان کرد: از کلیه فعالیتها و مطالعات صورت گرفته بالغ بر 48 جلد کتاب در کمیته بازنگری قراردادهای نفتی تهیه شده است و با توجه به مستندسازی تمام فعالیتها انتظار داریم این تعداد به 60 جلد کتاب افزایش یابد.

حسینی ادامه داد: مدل جدید قراردادی صنعت نفت علاوه بر پشتوانه تجربی از پشتوانه علمی برخوردار است.

ضرورت برطرف موانع برای رسیدن ایران به صندلی واقعی در بخش انرژی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که باید باور کنیم ایران ایفاکننده اصلی نقش در صنعت دنیای انرژی است، توضیح داد: ما از نظر ذخایر نفت و گاز صندلی استراتژیکی در دنیا داریم که ضروری است موانعی که بر سر راه کشورمان قرار گرفته است و اجازه نمی دهد ایران در صندلیی متناسب با قابلیتهای خود در عرصه انرژی قرار گیرد برطرف کنیم.

وی در ادامه به ضرورت استفاده از روشهای ازدیاد برداشت اشاره نمود و گفت: ایران 500 تا 600 میلیارد بشکه نفت درجا در اختیار دارد که تمام این میزان نفت با استفاده از فناوریهای فعلی قابل برداشت نیست و ضروری است ضریب بازیافت فعلی نفت کشور که حدود 25 درصد است افزایش یابد.

حسینی با اشاره به ضریب بازیافت حدود 50 درصدی عربستان و ضریب بازیافت بیش از 50 درصد در کشورهایی مانند نروژ و انگلیس اظهار داشت: فعالیت کشورهای دنیا در زمینه ازدیاد برداشت نشان می دهد ایران در این حوزه عملکرد خوبی نداشته و این در حالی است که به ازای هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت در کشورمان، امکان برداشت 5 تا 6 میلیارد بشکه نفت بیشتر وجود دارد که این میزان نفت با احتساب قیمت 100 دلاری به 500 تا 600 میلیارد دلار سودآوری منجر می گردد.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ادامه داد: حال تصور کنید اگر به جای یک درصد 10 درصد به ضریب بازیافت نفت در کشور اضافه نموده گردد، چه ثروت سرشاری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به این که هیچکس حق ندارد مانع دستیابی ملت ایران به این ثروت گردد، گفت: کشورهایی که زمین شناسی آنها به ایران نزدیک است، توانسته اند در حوزه ازدیاد برداشت عملکرد موفقی داشته باشند؛ پس ایران نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

وزارت نفت، افزایش ظرفیت پالایشگاهی را بصورت جدی دنبال می نماید

حسینی به هزینه پایین فراوری هر بشکه نفت در کشورمان اشاره نمود و اضافه کرد: هزینه فراوری مناسب، ثبات سیاسی و پتانسیلهای اکتشافی ایران شرایط مساعدی را برای جذب سرمایه گذاری فراهم نموده است.

به گفته رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی بالغ بر یک میلیون کیلومتر مربع در سراسر کشور لایه های رسوبی وجود دارد و باید برای انجام فعالیتهای اکتشافی در این مساحت گسترده کوشش جدی کرد.

حسینی به برنامه های چهار سال آینده صنعت نفت مشتمل بر افزایش حدود یک میلیون بشکه ای ظرفیت فراوری نفت، افزایش فراوری دو برابری میعانات گازی، افزایش 60 درصدی ظرفیت فراوری گاز و رشد صادرات گاز اشاره نمود و گفت: بعضی نسبت به خام فروشی در صنعت نفت انتقاد دارند در حالی که وزارت نفت افزایش ظرفیت پالایشگاهی را به صورت جدی دنبال می نماید و بر آن است که این ظرفیت را به دو میلیون و 780 هزار بشکه در روز برساند.

وی با بیان این که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، توسعه برای اثرگذاری در بازارهای بین المللی مورد تایید قرار گرفته است، یادآور شد: این توسعه در سطح ملی می تواند به فراوری ثروت، خروج از رکود، حرکت اقتصاد، اشتغالزایی و افزایش استانداردهای زندگی و در سطح بین المللی به حضور موثرتر در بازار منجر گردد.

نقش ایران در حل مسائل دنیای در زمینه انرژی

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با بیان این که دنیای امروز نگران تامین انرژی خود در درازمدت است، اظهار کرد: ایران می تواند در راس این نگرانی بین المللی نقشی بزرگ ایفا نماید.

حسینی حداکثرسازی پوشش اکتشافی، افزایش ظرفیت فراوری، ازدیاد برداشت و کاهش ریسک را از مهمترین اهداف مدل جدید قراردادهای نفتی برشمرد و اضافه کرد: اکتشاف دارای بالاترین ضریب ریسک است و از این رو در تمام دنیا شرکتهای کارفرما ریسک اکتشاف را بر دوش شرکتهای نفتی می گذارند.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با ابراز تاسف از این که در عمر بیش از صد ساله نفت ایران هنوز شرکت بین المللی نفتی در کشورمان فعالیت نمی نماید، اظهار کرد: حدود 20 سال پیش، زمانی که با آقای نژادحسینیان در خیابانهای ویتنام قدم می زدیم در این فکر بودیم که چگونه می توانیم به این کشور یاری کنیم؛ در حالی که امروز پترو ویتنام برای سرمایه گذاری در کشور ما برنامه ریزی می نماید.

وی همچنین به تجربه خود به عنوان مسئول پروژه مهار چاههای کویت اشاره نمود و گفت: گروهی که کویت در آن موقع برای این پروژه تشکیل داد، بعدها شرکت بین المللی نفت کویت را ایجاد کرد و پس از مدتی با جدا شدن از دولت، کویت انرژی تاسیس شد که امروزه با بزرگترین شرکتهای بین المللی حوزه نفت و گاز دنیا همکاری می نماید.

حسینی یادآور شد: ما نیز باید بیش از پیش از ظرفیتهای خود برای تعامل با شرکتهای بین المللی و انتقال فناوری و ارتقای توانمندیهای داخلی از این طریق بهره مند شویم.

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی با اشاره به صحبتهای وزیر نفت مبنی بر این که قراردادهای نفتی، صنع دست بشر است و وحی منزل نیست و می تواند بهتر گردد، متذکر شد: چارچوبهای قراردادی موضوع نظری و همواره قابل بهبود است.

کنفرانس بین المللی بهینه سازی قراردادهای بالادستی نفت و گاز از صبح امروز(یکشنبه، 20تیرماه) با حضور اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبایی، اعضای هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مدیران ارشد نفتی، اعضای برجسته کانون وکلا و دیگر کارشناسان در سالن آمفی تئاتر دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی شروع بکار نموده¬است و ظهر فردا(دوشنبه، 21تیرماه) به کار خود خاتمه می دهد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1063

به "عدم النفع ماهانه 4 میلیارد دلاری تاخیر در اجرای پروژه های نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم النفع ماهانه 4 میلیارد دلاری تاخیر در اجرای پروژه های نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید