طرح هایی برای ایجاد 8500 شغل در سمنان

به گزارش دوست بلاگ، 50 فرصت سرمایه گذاری با ظرفیت اشتغال 8500 نفر و با مشارکت بنیادهای توسعه ای و ظرفیت های بومی در استان سمنان تعریف شده است.

طرح هایی برای ایجاد 8500 شغل در سمنان

همشهر آنلاین - مریم سرخوش : در این طرح ها که، به گفته مدیرکل امور مالی و دارایی استان سمنان، در بخش های معدن، گردشگری، کشاورزی و زیرساختی اجرا خواهد شد، اولویت مشارکت با سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد بود، اما در صورت نبود چنین ظرفیتی، تدابیری برای تکمیل و بهره برداری از آنها اندیشیده شده است.

امیر خلیلی خواه می گوید: 24 طرح معدنی، 8 طرح گردشگری، 13طرح کشاورزی و 5 طرح زیرساختی مطالعه شده در سرفصل این فرصت های سرمایه گذاری تعریف شده که ارزش اعتباری آنها 6500 میلیارد ریال و با پیش بینی ایجاد 8500 فرصت شغلی است.

وی درباره پراکندگی اجرای این طرح ها در شهرستان های مختلف استان می افزاید: نحوه انتخاب و اجرای این طرح ها با هماهنگی فرمانداران هر شهرستان و با توجه به ظرفیت هر منطقه صورت می گیرد و از شرق تا غرب سمنان را شامل می شود. خلیلی خواه ادامه می دهد: با توجه به ظرفیت های موجود در مناطق مختلف، ممکن است برخی طرح ها به صورت ویژه در یک شهرستان و برخی دیگر به صورت کلی در چند شهرستان اجرا شود. به عنوان مثال، پروژه تولید کاغذ کربنات کلسیم فقط در شاهرود، میامی، سمنان و گرمسار اجرا می شود.

وی اظهار می کند: هدف گذاری اجرای پروژه ها با مشارکت بخش خصوصی است، اما اگر چنین ظرفیتی ایجاد نشود، اجرای طرح ها منتقی نخواهند شد. با توجه به این که تامین منابع مالی و دستیابی به تکنولوژی برای ما حائز اهمیت است، در این زمینه از ظرفیت نهادهای توسعه ای موجود در کشور بهره خواهیم برد. به عنوان مثال ایمیدرو که متولی حوزه معدن در کشور است، این ظرفیت را دارد که برخی پروژه های معدنی استان را به خاتمه برساند. خلیلی خواه می افزاید: بر اساس قانون، این نهاد می تواند برای اجرای یک پروژه، زیرساخت ها و سرمایه گذاری های لازم را فراهم و پس از بهره برداری، برای واگذاری آن به بخش خصوصی اقدام کند.

این مسئول درباره اختصاص بخش زیادی از این طرح ها به حوزه صنعت و معدن عنوان می کند: سمنان 600 واحد معدنی دارد که 500 معدن آن فعالند و به همین دلیل 24 فرصت سرمایه گذاری به این حوزه ها اختصاص داده شده است. در این زمینه واحد کربنات سدیم در استان فعال است و قرار است طرح های تکمیلی در این زمینه اجرا شود. همچنین طرح تولید کاغذ از کربنات هم طی دو- سه سال آینده در سمنان به بهره برداری می رسد.

خلیلی خواه به اجرای 8 طرح گردشگری اشاره می کند و می گوید: با توجه به 600 کیلومتر آزادراه حرم تا حرم- از ورودی استان تهران و با عبور از سمنان و ورود به خراسان - و همچنین وجود بخشی از این آزادراه از استان قم به گرمسار و سمنان، در بخش گردشگری و مجموعه های گردشگری، طرح های خوبی در نظر گرفته شده است.

وی می افزاید: سالانه حدود 20 میلیون گردشگر از این جهت در حال ترددند که ظرفیت قابل توجهی به شمار می رود. چشم انداز این فرصت های سرمایه گذاری و اجرای پروژه های گردشگری، تبدیل سمنان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری در چند سال آینده خواهد بود. در این زمینه چند مجموعه گردشگری از جمله گرداب در سمنان، شهمیرزاد، شمال شاهرود، شمال دامغان و همچنین اکوکمپ ها احیا و ساخته می شود.

خلیلی خواه به برند بودن محصولات کشاورزی استان سمنان با وجود عدم گستردگی آنها در مقایسه با سایر استان ها هم اشاره می کند و می گوید: در غرب استان و در شهرستان ایوانکی محصول خربزه این منطقه معروف است. انار درجزین هم از محصولات خوب کشاورزی سمنان به شمار می رود. شهرستان شاهرود هم با انگورش شناخته می شود.

وی می افزاید: در کشاورزی هم 13 فرصت سرمایه گذاری تعریف شده است که با توجه به رویکرد تمرکز بر کشت گلخانه ای، کشاورزی نوین، استفاده از آب های زیرسطحی و تغییر نوع آبیاری در جهت کاهش مصرف، در آینده ای نزدیک شاهد تحول در این حوزه خواهیم بود. خلیلی خواه درباره اجرای 5 طرح زیرساختی نیز می گوید: سمنان به دلیل برخورداری از شمار زیاد زمین های بدون معارض و آفتاب بیش از 300 روز در سال، ظرفیت های قابل توجهی در استحصال انرژی های نو و ساخت نیروگاه های خورشیدی دارد. همچنین این استان رتبه دوم زیرساخت های مخابراتی را به خود اختصاص داده و بر این اساس پروژه های هوشمندسازی در حوزه های مختلف تعریف شده است.

مدیرکل امور مالی و دارایی استان درباره پیش بینی استقبال سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در این طرح ها اظهارمی کند: سرمایه گذارانی از کشورهای ترکیه، ژاپن، چین، پاکستان و لوکزامبورگ در استان فعالند. با توجه به در نظر دریافت روش های بازاریابی، برگزاری نشست های هم اندیشی و همایش ها و همچنین با مشارکت همه نهادها و سازمان های استان، تلاش بیشتری برای واگذاری این طرح ها به سرمایه گذاران صورت می گیرد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1188

به "طرح هایی برای ایجاد 8500 شغل در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح هایی برای ایجاد 8500 شغل در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید