شربل وهبه:جامعه جهانی اراده ای برای بازگرداندن آوارگان سوری ندارد

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از لبنان 24، شربل وهبه وزیر خارجه لبنان در جریان نشست بازگشت آوارگان سوری به ایراد سخنرانی پرداخت. بر اساس این گزارش، وی گفت: واقعیت این است که جامعه جهانی اراده ای برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود ندارد.

شربل وهبه:جامعه جهانی اراده ای برای بازگرداندن آوارگان سوری ندارد

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه لبنان همچنین گفت: یکی از بزرگترین موانع در راستا بازگشت آوارگان سوری به کشور خود فقدان اراده کافی نزد جامعه جهانی است. به نظر می رسد که در این عرصه حُسن نیتی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: لبنان بسیار امیدوار است که صلح و ثبات در سراسر سوریه برقرار گردد. مسأله آوارگان سوریه مشکلاتی را نیز برای ما ایجاد نموده است و ما تمام کوشش خود را برای حل و فصل این مسأله بکار گرفته و خواهیم گرفت.

وزیر خارجه لبنان همچنین تأکید کرد: آنچه که در این زمینه ضروری است، عمل کردن جامعه جهانی به وظایف و مسئولیت های خود است. جامعه جهانی برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشور خود باید یک نقشه راه مشخص کند.

در ابتدای این نشست نیز بشار اسد به نقش مخرب آمریکا و غرب در سوریه اشاره نمود و گفت: کشورهای غربی مانع از بازگشت آوارگان سوری به خانه و کاشانه خود می شوند. آنها با بکارگیری سیاست چماق و هویج از بازگشت آوارگان به مناطق محل سکونت خود ممانعت به عمل می آورند.

بشار اسد همچنین تأکید کرد: ما تمام کوشش خود را برای بازگرداندن آوارگان سوری به کار بسته ایم و معتقدیم که آخرین نفر از آوارگان نیز باید به منطقه محل سکونت خود بازگردد. اما با این حال، در برابر این کوشش ها موانع بسیاری می بینیم.

الکساندر لاورنتیف

از سوی دیگر، الکساندر لاورنتیف نماینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس آوارگان سوری نیز گفت: مسکو به صورت همه جانبه از فرایند بازگشت آوارگان سوری به مناطق محل سکونت خود حمایت به عمل می آورد.

وی همچنین با اشاره به سیاست های مخرب ایالات متحده آمریکا در سوریه توضیح داد: آمریکایی ها از مشارکت در کنفرانس بازگشت آوارگان سوری امتناع کردند و این تنها یک معنا دارد و آن، این است که سیاست های واشنگتن در قبال سوریه مبتنی بر استانداردهای دوگانه است.

علی اصغر حاجی

در همین حال، علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر خارجه ایران که به عنوان نماینده تهران در کنفرانس آورگان سوری شرکت نموده است، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که راه چاره سیاسی تنها راه چاره برون رفت از بحران سوریه است.

وی گفت: در حال حاضر گروه های تروریستی که توسط ایالات متحده آمریکا مورد حمایت قرار می گیرند، مانع بازگشت آوارگان سوری از اردوگاه الرکبان هستند. کشورهایی که در اقدامات خود علیه سوریه شکست خورده اند، قانون تحریمی سزار را علیه دمشق تصویب کردند.

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران همچنین توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران خواهان بازسازی هرچه سریعتر سوریه با هدف فراهم آوردن زمینه بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود است. ایران برای بازسازی سوریه پیشنهاد می نماید صندوقی بین المللی ایجاد گردد.

ونگ بیاو

ونگ بیاو سفیر چین در سوریه نیز در جریان این کنفرانس اعلام نمود که پکن همیشه از حاکمیت سوریه و استقلال این کشور حمایت نموده است و به مسأله آوارگان سوری اهمیت فراوانی می دهد.

وی اضافه کرد: باید تروریست ها ریشه کن شده و منابع حمایتی و آموزشی آنها خشک گردد تا سوریه تبدیل به محل امنی برای آنها نگردد. سفیر چین بیان نمود: خشکاندن منابع تروریسم، شرط مهم بازگشت آوارگان سوری به شمار می رود.

وی در مورد تحریم های اعمال شده علیه سوریه نیز گفت: این مسأله یک اقدام نامشروع بوده و باید همگان برای حمایت از دولت سوریه با یکدیگر همکاری نمایند. سفیر چین ادامه داد: راه چاره سیاسی در سوریه باید در راستای محافظت از حاکمیت این کشور و به دست سوری ها، انجام گردد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7681

به "شربل وهبه:جامعه جهانی اراده ای برای بازگرداندن آوارگان سوری ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شربل وهبه:جامعه جهانی اراده ای برای بازگرداندن آوارگان سوری ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید