زوج های پیروز چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع

به گزارش دوست بلاگ، خانواده از ارکان عمده و نهاد های اصلی هر جامعه و یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که می تواند احتیاج های مادی، عاطفی، تکاملی و هم چنین احتیاج های معنوی انسان ها را بر طرف نماید.

زوج های پیروز چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع

بر اساس مطالعات اجرا شده مشاوره ازدواج به عنوان یک واحد اجتماعی مبدا بروز عدالت انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط و تعاملات بین فردی است.

به طور سنتی و معمول اساس تشکیل خانواده با ازدواج گذاشته می گردد. ازدواج نخستین پیمان عاطفی و قانونی زندگی به شمار می رود و همسر گزینی و پیمان زناشویی، هر دو نشانه بالندگی و پیشرفت هستند و انتخاب همسر یکی از مهمترین تصمیماتی است که گرفته می گردد.

هوش عاطفی چیست؟

مولفه های مهم هوش عاطفی مهارت های مجزایی هستند که در میان آن ها تعامل وجود دارد و یکی بر دیگری تاثیر می گذارد و یا بر اساس دیگری شکل می گیرد.

بر اساس مطالعات روانشناسی خانواده مولفه های مهم هوش عاطفی شامل خود آگاهی یعنی شناختن، درک و مدیریت احساسات و بیان آن ها به صورت مناسب و انطباق پذیر، همدردی و تطبیق دادن خود با شریک زندگی و به طور موثر برخورد داشتن. حفظ امید، تفکر مثبت و داشتن دیدگاه مثبت اندیش و همچنین توانایی کنار گذاشتن ناراحتی ها، توانایی گذشتن از کنار احساسات منفی در جهت عملکرد و تفکر مناسب. حفظ پشتکار در مواجهه با نا کامی و یا درماندگی و هم چنین حفظ روحیه اثر بخشی و کنترل رفتار های آنی، انگیزه دادن به خود و مدیریت عواطف برای دستیابی به هدف می باشد. بر اساس مولفه هایی که گفته شد هر فردی سعی دارد تا زندگی رضایت بخشی را ایجاد کند.

بلوغ و پختگی چه نقشی در رضایت زناشویی دارد؟

در بیشتر روابط و ازدواج های ما، برای ایجاد یک رابطه حقیقتا رضایت بخش، هر کدام از دو طرف باید کوشش کند که فکر کند، احساس کند و بسیار پخته عمل کند بعضی از عواملی که نشانگر پختگی هستند عبارت است از مدیریت ناکامی و حل و فصل اختلافها به صورت مسالمت آمیز، صبر و تحمل شرایط سخت، تسلط بر خود و مهربان بودن با دیگران، داشتن پشتکار در مواجهه با شکست، مسئولیت پذیری و پاسخگویی در برابر اعمال، نگرش و احساسات، توجه به تمایلات شخصی و اعتماد به نفس و اطمینان به خود، قابل اعتماد بودن، نشان دادن تواضع و فروتنی، اجتناب از قضاوت و انتقاد و... می باشد.

زوج های پیروز چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟

برای این که زندگی زناشویی پیروز و لذت بخشی داشته باشید و رابطه تان مستحکم تر گردد، هر دو طرف باید در جهت رشد و بلوغ فردی و مشترک کوشش نمایند. در ادامه به موارد مهمی که در رضایت زناشویی نقش دارند اشاره می کنیم.

صمیمیت عاطفی:

گاتمن معتقد است که زوج های آشفته و درمانده شدیدا گرفتار الگوی ارتباطی ناکار آمد هستند. امروزه یکی از شاخصهای مهم آشفتگی در روابط کمبود صمیمیت است. صمیمیت به وقوع تعامل بین زوجین اشاره دارد که به احساس نزدیکی، عشق و توجه در میان آنان می انجامد و صمیمیت مستلزم تبادل احساسات عمیق و افکار خصوصی است. دو انسان که با هم صمیمی هستند در کنار یکدیگر احساس امنیت می نمایند. این در حالی است که زوجین آشفته به طور روزمره خیلی کم به یکدیگر ابراز صمیمیت، نزدیکی محبت می نمایند و بر همین اساس زوجین پیروز با وجود صمیمیت از کنار هم بودن لذت می برند.

همدلی و توجه و مهربانی:

همدلی فرایند دو جانبه است. اقدامی توسط هر دو نفر که در آن احساس دیگران را متوجه می شوید. زوجین پیروز می دانند که هر فردی هنگام غمگینی احتیاجمند آرامش است و از این رو علاقه زیادی به فهمیدن احساس های شریک عاطفی خود بدون قضاوت، نصیحت یا انتقاد دارند.

دوست داشته شدن احتیاج اساسی بشر است. برای ایجاد یک رابطه با دوام عشقی، صرف احساس کافی نیست بلکه رفتار مطابق با آن احساس نیز شرط است. زوجین پیروز می دانند که عشق فقط چیزی نیست که احساس می نمایند بلکه چیزی است که به وسیله عمل نیز باید نشان دهند. این مهم است که بدانید همسرتان ذهن شما را نمی خواند و نمی داند در قلب شما چه می گذرد. ممکن است هر کدام از افراد احساس نمایند که دوست داشته نمی شوند. بنابراین باید از همسر بپرسید که چگونه می توانید احساسات خود را به او نشان دهید.

علاقه و تحسین:

علاقه و تحسین، دو عنصر حیاتی یک رابطه عشقی رضایت بخش و ماندگار است. زوج هایی که زندگی زناشویی شادی دارند و از کنار هم بودن لذت می برند ممکن است گاهی به خاطر ایراد های همسرشان از راستا اصلی منحرف شوند ولی با این حال هنوز فکر می نمایند شخصی که با او ازدواج نموده اند قابل تقدیر و قابل احترام است. اما در حالت کلی علاقه و تحسین می تواند کمرنگ گردد مگر این که متوجه اهمیت حیاتی آن ها برای حفظ رابطه دوستی که در قلب یک رابطه زناشویی خوب است باشید. کافی است مرتبا ویژگی های مثبت همسرتان را به خودتان یادآوری کنید. هر چند ممکن است با بعضی مسائل درگیر شوید با این کار می توانید مانع از زوال یک رابطه زناشویی شاد شوید. دلیل اهمیت حیاتی این کار این است که علاقه و تحسین پاد زهر توهین و تحقیر هستند. وقتی برای همسرتان احترام خاصی قائل باشید، احتمالا وقتی با او مخالف هستید و اختلافی بین تان پیش می آید، کمتر به او احساس نفرت و بیزاری خواهید داشت.

معنای مشترک برای زندگی مشترکتان خلق کنید!

زندگی زناشویی یک جنبه معنوی دارد که با خلق یک زندگی درونی با هم، پذیرفتن و احترام گذاشتن که نقش ها و اهدافی که شما را با هم مرتبط می نماید سر و کار دارد. چیزی که باعث می گردد معنای بخشی از خانواده بودن را درک کنید. هر چه بیشتر بتوانید در بارهی مسائل بنیادی در زندگی توافق داشته باشید، زندگی زناشویی تان غنی تر، معنادارتر و به تعبیری راحت تر خواهد بود. قطعا نمی توانید یکدیگر را مجبور کنید که اعتقادات ریشه دار و عمیق یکسانی داشته باشید با این حال اگر از دید گاه های یکدیگر استقبال کنید قدری نزدیک شدن به هم در این موضوعات احتمالا به صورت طبیعی رخ خواهد داد. در نتیجه یک هدف مهم در همه روابط زناشویی این است که فضایی ایجاد گردد که در آن زن و مرد تشویق شوند صادقانه در خصوص باور هایشان صحبت نمایند. هر چه صادقانه و با احترام بیشتری صحبت نمایند، احتمال یکی شدن حس معنا در زندگی مشترکتان بیشتر خواهد بود.

مدیریت کردن مسائل:

استرس کاری، کار های خانه، مسائل مالی، فرزند جدید و... از معمول ترین حیطه های اختلاف زناشویی هستند و حتی در روابط زناشویی شاد و مستحکم، این مقوله ها وجود دارد. اگر چه هر رابطه ای به نوعی خاص و متفاوت است اما مهارت هایی وجود دارد که زن و مرد ضروری است با هم انجام دهند تا رابطه زناشویی آن ها رشد کند و عمق پیدا کند. این مهارت ها باعث ایجاد رابطه غنی بین زن و مرد می گردد. رابطه زناشویی احتیاجمند این درک است تا هم زن و هم مرد احساس امنیت و سلامت نمایند. سطح تنش زمانی کاهش خواهد یافت که هم شما و هم همسرتان بتوانید با اختلافات مستمرتان احساس راحتی نموده و با آن ها زندگی کنید و با استراتژی های درستی برای غلبه بر مشکل تان کوشش کنید.

سالم سازی اعضای خانواده در روابطشان بی گمان اثر های مثبتی را در جامعه به دنبال خواهد داشت. هنگامی که کانون خانواده در بر گیرنده محیط سالم و روابط گرم و تعامل صمیمانه میان فردی باشد می تواند موجب رشد و پیشرفت اعضای خانواده گردد. ارتباط زناشویی هسته مرکزی نظام خانواده و اختلال در آن به منزله تهدیدی جدی برای بقاء خانواده است. ارتباط زناشویی مثبت پیش بینی نماینده قوی جهت رضایتمندی زناشویی و ارتباط منفی ملاک تشخیص زوجین مشکل دار و بدون مشکل است. امروزه عوامل مختلفی در زندگی زناشویی موجبات ناسازگاری و اختلال در برقراری رابطه و حفظ ارتباطات عاشقانه در زوج را فراهم می آورد، یعنی فعالیت های متعددی می تواند خانواده را به شرایط های جدید و غیر منتظرانه بکشاند. وقتی چنین وقایعی رخ می دهد، روابط خانوادگی دگرگون شده و سیستم خانواده متزلزل می گردد. هر عضوی از اعضای خانواده بر روی اعضای دیگر تاثیر می گذارد، به طوری که امکان ندارد در یک خانواده، شخصی دچار مشکل گردد و این مشکل بر دیگر اعضای خانواده تاثیر نداشته باشد. بر اساس موارد گفته شده، برای این الگو های معیوب ارتباطی و غنا بخشیدن به روابط زناشویی و ارتقای سلامت و بهداشت روان زوجین اقدامات آموزشی و اصلاحی ضروری و مداخلات زوج درمانی، می تواند بسیار کار آمد و اثر بخش باشد. زوج درمانی در مطب روانشناسی انتخاب نو با مدیریت خانم دکتر نسرین باقری و آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت در جهت بهبود تعارض های ناشی از ابعاد مختلف اجتماعی، هیجانی و.... انجام می گردد. در حقیقت زوج درمانی نوعی از خدمات روانشناختی برای زوج هایی است که مسائل و موانع میان فردی و نا آگاهی از شیوه های رفتاری مناسب و حل مسئله که مانع از ادامه زندگی مشترک و روابط مطلوب و سازنده و احساس رضایت از زندگی آنان شده است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8091

به "زوج های پیروز چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زوج های پیروز چگونه از کنار هم بودن لذت می برند؟ نگاه تخصصی مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید