رئیس دولت وفاق ملی لیبی با اردوغان ملاقات کرد

به گزارش دوست بلاگ، رئیس دولت وفاق ملی لیبی در سفری از پیش اعلام نشده وارد ترکیه شد و با رئیس جمهور این کشور در شهر استانبول ملاقات و گفت وگو کرد.

رئیس دولت وفاق ملی لیبی با اردوغان ملاقات کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فایز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی که مورد حمایت جامعه بین الملل و سازمان ملل است، با اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در استانبول ملاقات کردند.

شبکه روسیا الیوم شامگاه پنجشنبه (یک اسفند) به نقل از دفتر ریاست جمهوری ترکیه گزارش داد که اردوغان در استانبول از سراج استقبال نموده است.

این دومین سفر رئیس دولت وفاق ملی لیبی به ترکیه و ملاقات او با اردوغان در کمتر از دو ماه گذشته است. در سفر اول که در بحبوحه تنش ها و جنگ داخلی لیبی صورت گرفت، بعضی از کشورهای منطقه مانند مصر، یونان، قبرس جنوبی به این سفر واکنش نشان دادند.

به رغم اینکه دولت فایز السراج با حمایت و نظارت سازمان ملل و بر اساس توافق صُخیرات مغرب در سال 2015 تشکیل شده و جامعه بین الملل آن را به عنوان نماینده رسمی مردم لیبی بعد از سرنگونی معمر قذافی (2011) به رسمیت می شناسند، ولی حمایت های سیاسی و تسلیحاتی ترکیه از این دولت انتقادها و نگرانی های بعضی کشورهای شمال آفریقا، اروپا و غرب آسیا را در پی داشته است.

بعد از تشکیل دولت وفاق ملی لیبی، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال خلیفه حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست عبدالله الثنی و مجلس در طبرق زدند که به مجلس طُبرُق معروف است و طی این سال ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و مجلس، جنگ و درگیری است.

تداوم جنگ داخلی با حامیان خارجی

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف بندی های بین المللی و منطقه ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می نمایند.

ترکیه اخیراً دو تفاهم نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا نموده تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شد.

ترکیه می گوید حمایت هایش از دولت وفاق ملی بر اساس قوانین بین الملل بوده و این دولت به رسمیت شناخته شده است. در مقابل حمایت های بعضی از کشورهای عربی از حفتر غیرقانونی است. از این جهت، مجلس ترکیه دو ماه پیش برای حمایت از این دولت قانونی، با اعزام نیرو به لیبی موافقت نموده است.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3449

به "رئیس دولت وفاق ملی لیبی با اردوغان ملاقات کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس دولت وفاق ملی لیبی با اردوغان ملاقات کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید