دیالیز با کمک فناوری نانو سریع تر انجام خواهد شد

به گزارش دوست بلاگ، پژوهشگران غشایی از جنس نانولوله های کربنی ساختند که می تواند به تسریع دیالیز خون کمک کند و زمان آن را به شدت کاهش دهد.

دیالیز با کمک فناوری نانو سریع تر انجام خواهد شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور دریافتند که فرآیند های دیالیز سریع می تواند توسط منافذ غشای نانولوله های کربنی انجام شود و در نتیجه، مدت زمان درمان بیماران تحت همودیالیز به طور قابل توجهی کاهش یابد.

در فرآیند های مصنوعی و طبیعی، توانایی جداسازی اجزای مولکولی در محلول های پیچیده بسیار مهم است. یکی از راه های انجام این کار، اعمال گرادیان غلظت از طریق غشای متخلخل است. در این روش مولکول ها یا یون هایی که در مقایسه با قطر منافذ ابعاد کوچکتری دارند، از یک طرف غشای متخلخل به طرف دیگر حرکت می کنند، در حالی که از عبور هر چیزی که ابعاد بزرگتری نسبت به ابعاد منافذ دارند، جلوگیری می شود.

در طبیعت، غشا های زیستی، مانند غشا هایی که در کبد یا کلیه ها وجود دارند، فیلتراسیون های پیچیده ای را انجام می دهند و در عین حال، بازده زیادی دارند. اما غشا های مصنوعی معمولاً بین نفوذپذیری و انتخاب گری یکی را ترجیح می دهند. در واقع با افزایش انتخاب گری، نفوذپذیری کم می شود یا برعکس.

مقاله ای در مجله Advanced Science منتشر شده که در آن تیم آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور نشان دادند که منافذ نانولوله های کربنی ممکن است برای حل مشکل انتخاب گری و نفوذپذیری به کار گرفته شوند. فرانچسکو فورناسریو، محقق اصلی این پروژه می گوید: یافته های ما موجب افزایش دانش ما از پدیده های مهیج و غالباً درک شده نانوسیال ها می شود.

به گفته محققان، این مطالعه تأثیرات عمده ای در بسکمک از حوزه های فناوری دارد. غشایی که از نانولوله های کربنی به عنوان کانال های حمل و نقل استفاده می کنند، می توانند موجب تسریع فرایند های همودیالیز شده و باعث کاهش قابل توجه زمان درمان شود.

به همین ترتیب، زمان و هزینه ای که برای تصفیه پروتئین ها و سایر مولکول های زیستی مشابه و همچنین بازیابی محصولات مفید از محلول های الکترولیت در نظر گرفته شده است، می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. عبور و مرور یون ها در میان الکترود ها به ابرخازن های با چگالی بالا منجر می شود.

محققان برای آگاهی و درک بهتر ساز و کار این غشاها، از متخصصان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور کمک گرفتند. آنه فام و اد لاو از شبیه سازی های محاسباتی استفاده کردند و آوریل ساول از طیف سنجی تشدید مغناطیسی هسته ای برای بررسی حرکت یون ها در داخل نانولوله های کربنی استفاده کرد.

از دیگر افرادی که در این مطالعه مشارکت داشتند می توان به ملیندا جو، کیاتای چن، اریک مشوت، سی جین پارک، ماریسا وود و کوانگ جن وو از آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور و کامیل بیلودو از موسسه پلی تکنیک رنسلر اشاره کرد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8637

به "دیالیز با کمک فناوری نانو سریع تر انجام خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیالیز با کمک فناوری نانو سریع تر انجام خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید