دو عدد گوجه فرنگی 5 هزار تومان!

به گزارش دوست بلاگ، به گزارش خبرنگاران بازار اقلام پرمصرف کشاورزی گاه و بیگاه با جهش قیمت روبرو می شود تا آنجا که گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی رکوددار تورم سالانه هم بوده است. حالا هرکیلوگرم گوجه فرنگی که در تابستان فقط حدود دو هزار تا 2500 تومان قیمت داشت در میادین میوه و تره بار به کیلویی 11 هزار تومان و در خرده فروشی های سطح شهر به 13 هزار تا 16 هزار تومان رسیده و ظرف مدت کوتاهی قیمت آن بین شش تا هفت برابر شده است.

دو عدد گوجه فرنگی 5 هزار تومان!

این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که علت ماجرا به فرا رسیدن سرما و کاهش عرضه گوجه فرنگی برمی شود. وزارت کشاورزی توضیح می دهد که قدیم تر مردم ایران با فرآیندهایی مانند خشک کردن گوجه فرنگی یا دریافت رب، مصرف زمستانه خود را کنترل می کردند اما حالا بیشتر مردم به تازه خوری گوجه فرنگی روی آورده اند و در زمان فصل سرما قیمت گوجه حاشیه ساز می شود.

اگر گوجه کم است چرا صادر می کنید؟

هم زمان با این ادعا تصاویری از برگشت 200 کامیون صادراتی گوجه فرنگی از عراق منتشر شده که مردم از وزارتخانه پرسیده اند که اگر گوجه فرنگی کم است چرا صادر می شود؟ طبق آمارها سالانه بیش از شش میلیون و 200 هزار تن گوجه فرنگی در سطح 130 هزار هکتار در اراضی کشاورزی کشور تولید و به بازار عرضه می شود که بخشی از این محصول نیز به بازارهای هدف کشورهای همسایه صادر می شود.

حالا اما به نظر می رسد که هم نرخ دلار و هم حذف عوارض صادراتی به عراق انگیزه بیشتری برای صادرات گوجه فرنگی به عراق ایجاد کرده است. پیش از این کشور عراق به ازای واردات هر کیلوگرم گوجه فرنگی از ایران 600 دینار عوارض دریافت می کرد، اما به یک باره عوارض مربوطه را صفر کرد و حالا مطابق آمارها روزانه نزدیک به دو هزار تن گوجه فرنگی از ایران به عراق صادر می شود.

گوجه صادراتی کیلویی 25 هزارتومان

کشاورزان می گویند که دلال ها گوجه فرنگی را کیلویی شش هزار تومان از آنها می خرند و با مبلغی حدود 25 هزار تومان صادر می کنند. بنابراین فروش شان در خارج از کشور به صرفه تر است تا بازار داخلی.

آنها البته از چند برابر شدن هزینه های کشت هم به خبرنگاران توضیح می دهند و می گویند که قیمت بذر صیفی جات امسال 2 تا 3 برابر شده و بهای سم هم با وجود آنکه چند برابر شده، کیفیت و تاثیرگذاری خود را از دست داده است. به طوری که کشاورزان ناچارند به جای یک نوبت سمپاشی سه نوبت سمپاشی کنند تا بتوانند نتیجه لازم را بگیرند.

آنها می گویند که در نشست های صنفی متوجه شده اند که پرونده تعداد زیادی از تولیدکنندگان سم به دادگاه رفته است زیرا آنها با افزایش هزینه تولید، به تقلب در تولید سم روی آورده اند و ماده موثره سموم را کاهش و ناخالصی های زیادی به سموم اضافه می کنند.

درد مزمن کشاورزی بدون برنامه

علی خان محمدی، عضو مجمع خبرگان کشاورزی هم به خبرنگاران می گوید که نبود برنامه مناسب کشت پاشنه آشیل چند دهه کشاورزی در ایران است و البته بی ثباتی اقتصادی هم عامل مهمی است که برنامه ریزی ها را دچار مشکل کند.

حسین اصغری، مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت کشاورزی اما به ایرنا گفته است که هرساله با تغییر فصل با کاهش عرضه محصولات تابستانی و افزایش قیمت ها روبه رو می شویم که به زودی با ورود محصولات استان های جنوبی، قیمت گوجه فرنگی کاهش می یابد.

او تاکید کرده است که طبق آمارها تولید گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و شرایط تولید مناسب است، اما با تغییر فصل باید منتظر محصولات تازه خوری از استان های جنوبی کشور باشیم.

او با بیان اینکه گوجه فرنگی استان های جنوبی کشور از اواسط آبان ماه وارد بازار می شود، گفت: با ورود گوجه فرنگی از اواسط آبان ماه 20 روز تا یک ماه زمان می برد تا بازار این محصول در داخل کشور متعادل شود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7807

به "دو عدد گوجه فرنگی 5 هزار تومان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو عدد گوجه فرنگی 5 هزار تومان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید