در مورد میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی در بدن انسان بیشتر بدانیم

به گزارش دوست بلاگ، SAR یا Specific Absorption Rate نرخ جذب خاص، به میزان فرکانس رادیویی (RF) که بدن انسان در زمان استفاده از تلفن همراه خود در معرض آن قرار می گیرد، گفته می شود. این مقدار می تواند بسته به شرکت سازنده و مدل دستگاه متفاوت باشد از این رو در زمان عرضه هر دستگاه و در اطلاعات سخت افزاری آن، میزان SAR نیز یاد می شود.

در مورد میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی در بدن انسان بیشتر بدانیم

وقتی بدن در معرض امواج الکتریکی یا فرکانس های رادیویی قرار می گیرد، مقداری از انرژی این امواج را دریافت می کند، واحد SAR با وات بر کیلوگرم اندازه گیری می شود و میزان آن نیز، اغلب بر روی قسمتی از بدن یا کل بدن سنجیده می شود.

توجه داشته باشیم که این امواج در دو حالت جذب بدن انسان می شود؛

حالت اول اگر با تلفن همراه صحبت کنیم، از قسمت سَر، جذب می شود.

حالت دوم به این صورت است که اگر آن را در داخل جیب بگذاریم، از آن قسمت که با بدن در تماس باشد، جذب می شود.

چرا اندازه گیری SAR گوشی مهم است؟

سازمان FCC آمریکا برای تولیدکنندگان گوشی دستورالعمل ها و استاندارهای لازم برای اندازه گیری فرکانس رادیویی را تعریف کرده است. استاندارد بیشترین میزان آن در آمریکا 1.6 w/kg بر یک گرم وزن بدن و در اروپا 2 w/kg بر 10 گرم وزن بدن است.

به طور کلی، میزان SAR معین شده برای گوشی های تلفن همراه نباید از دو کیلوگرم بر وات تجاوز کند؛ در واقع این موسسه سازندگان را ملزم می کند، گوشی های خود را مطابق با دستورالعمل های ایمنی آن تولید کنند.

گوشی های تلفن همراه که میزان زیان آور بودن آن از حد مجاز بالاتر باشد، از سوی کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) تایید نمی شود و به مرحله ساخت نهایی فرستاده نمی شود؛ پس لازم است از برندهای معتبر خرید کنیم یا به عبارت صحیح تر، گوشی های بی نام و نشان را خریداری نکنیم.

چگونه SAR گوشی خود را چک کنیم؟

برای اطلاع از نرخ جذب خاص گوشی خود، چند راه وجود دارد که می توانیم در موتورهای جستجو، نام گوشی خود را به همراه عبارت SAR Value وارد کنیم تا نرخ جذب خاص آن را ببینیم.

اگر می خواهیم مقدار معین شده از سوی FCC را بررسی کنیم، باید کد محصول (Product code) گوشی خود را داشته باشیم. این کد به تمام دستگاه ها اختصاص داده می شود و اغلب در بخش داخلی قاب گوشی نوشته شده و در بعضی موارد ممکن است مجبور باشیم باتری را در آورده تا کد محصول را مشاهده کنیم.

در تلفن های همراه که باتری غیرقابل تعویض دارند، این عدد اغلب در بَرچسب پشت گوشی یا در دفترچه راهنما درج شده است؛ وقتی کد محصول را پیدا کردیم، می توانیم به وب سایت FCC مراجعه و طبق دستورالعمل های موجود در آن عمل کنیم.

بعضی مواقع، اطلاعات مربوط به میزان SAR در دفترچه راهنمای گوشی وجود دارد و در غیر این صورت، باید مدل گوشی خود را به همراه عبارت User manual PDF در موتورهای جستجو وارد کنیم.

چطور خطرات ناشی از پرتوهای تلفن همراه را کاهش دهیم؟

نرخ SAR به پرتوهایی که از سوی بافت های سَر شما جذب می شود، ربط دارد؛ بنابراین، باید میزان قرارگیری سَر در معرض پرتوها را کاهش داد.

اقدام نخست

تا اندازه امکان از هندزفری یا هدفون استفاده کنیم. دلیل این توصیه این است که هر چه فاصله گوشی از سَر بیشتر باشد، تأثیر پرتو روی بافت های آن کمتر است؛ برای نمونه اگر نرخ SAR برای یک گوشی یک و نیم وات بر کیلوگرم در فاصله یک سانتی متری از سر ما باشد، این مقدار در فاصله 20 سانتی متری 400 برابر کاهش می یابد. توجه داشته باشیم که هدست های بلوتوث نیز پرتو ساطع می کنند؛ بنابراین، پایین ترین نرخ SAR ممکن زمانی حاصل می شود که از هدست سیمی استفاده شود.

اقدام دوم

هر زمان که ممکن شد، برای نمونه هنگام رانندگی، از اسپیکر گوشی برای مکالمه استفاده کنیم. همانطور که اشاره شد، تأثیرگذاری SAR بر بافت ها با فاصله آن، رابطه عکس دارد، به طوری که با افزایش فاصله، میزان SAR نیز، کاهش پیدا می کند. بنابراین دور نگه داشتن گوشی از سَر، سبب کاهش فوق العاده تأثیرگذاری پرتوها می شود.

اقدام سوم

تماس های موبایلی خود را تا آنجا که امکان دارد، کوتاه کنیم. هر چقدر تلفن همراه خود را بیشتر در نزدیکی سَر خود نگه داریم، پرتوهایی که از سوی بافت های سر جذب می شوند، بیشتر خواهند بود. بنابراین تلاش کنیم تا از مکالمات طولانی و غیرضروری با تلفن همراه خودداری کنیم.

اقدام چهارم

از هِدست های مخصوص که خطر قرار دریافت در معرض اشعه را کاهش می دهند، استفاده کنیم. در این هدست ها از مواد مسدودکننده استفاده شده است. استفاده از هدست های ضِداشعه علاوه بر امنیتی که بابت فاصله دریافت از گوشی ایجاد می شود، موجب دفع اندک پرتوهای باقی مانده می شود.

اقدام پنجم

در مکان هایی که سیگنال ضعیف است، از تلفن همراه خود استفاده نکنیم، زیرا در مناطقی که آنتن ضعیف است، تلفن همراه، انرژی بیشتری برای ارسال امواج صرف می کند که این موضوع سبب افزایش قرارگیری ما در معرض اشعه می شود.

اقدام ششم

در صورت امکان از کیف های موبایل ضِداشعه استفاده کنیم. این کیف ها پرتوهای موبایل را به طور کامل دفع نمی کنند، چرا که در این صورت، گوشی ما آنتن نخواهد داشت، اما می توانند در جلوگیری از قرارگیری دیگر ارگان های بدن در معرض خطر پرتو، مفید عمل کنند.

اقدام هفتم

از یکی از روش های یاد شده برای اطلاع از مقدار SAR گوشی خود استفاده کنیم؛ برای نمونه به وب سایت سازنده مراجعه کنیم، اگر دیدیم مقدار درج شده خیلی به بیشینه مقدار مجاز در منطقه سکونت ما نزدیک است، گوشی خود را عوض کرده و مدلی با مقدار SAR کمتر بخریم. چنانچه این خرید را از کشور دیگری انجام داده ایم، دقت داشته باشیم مقدار SAR در آن کشور با محدوده در نظر گرفته شده در کشور ما تطابق داشته باشد.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همگردی
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8878

به "در مورد میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی در بدن انسان بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مورد میزان جذب انرژی فرکانس رادیویی در بدن انسان بیشتر بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید