حل مسائل اساسی کشور به دست نخبگان مهمترین هدف طرح شهید احمدی روشن است

به گزارش دوست بلاگ، معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم ایجاد هسته های نخبگانی مسأله محور و نقش آنها در توسعه کشور، گفت: افزایش مهارت های اجتماعی و روحیه خودباوری از مهمترین دستاوردهای طرح شهید احمدی روشن است.

حل مسائل اساسی کشور به دست نخبگان مهمترین هدف طرح شهید احمدی روشن است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان، حسن سالاریه معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم جهت دهی فعالیت های علمی و تحقیقاتی کشور به سمت مسائل و مسائل واقعی جامعۀ بومی، گفت: طرح شهید احمدی روشن با هدف توانمندسازی و مشارکت دانشجویان مستعد برای حل مسائل کشور به همت بنیاد ملی نخبگان اجرا می گردد.

وی با اشاره به لزوم پیشبری و راهبری مستعدان توسط نخبگان و خبرگان جامعه، اضافه نمود: در این طرح استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی با شناسایی مسائل و مسائل اصلی کشور، هسته های نخبگانی مسأله محور را با مشارکت دانشجویان برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی تعیین و در بازه زمانی تعیین به حل آنها می پردازند.

سالاریه استفاده از توانمندی های دانشجویان مستعد در جهت حل مسائل جامعه، راهنمایی دانشجویان مستعد برای شناسایی مسائل راهبردی کشور و ایجاد شبکه دانشجویان مستعد و خبرگان دانشگاهی و صنعتی را از مهمترین اهداف طرح شهید احمدی روشن برشمرد و ادامه داد: اجرای این طرح سبب افزایش اعتماد دستگاه های اجرائی، مراکز علمی و بخش خصوصی به برگزیدگان و افزایش مهارت های اجتماعی و روحیه خودباوری دانشجویان همکار در این طرح می گردد.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه به مزایای همکاری در این طرح اشاره نمود و گفت: دریافتی ماهیانه بیش از مبلغ فن کمک در دوره اجرای طرح، تجربه کار تیمی واقعی و بین رشته ای، استفاده از دوره های آموزشی عمومی و تخصصی و همچنین استفاده از اعتبار هسته پژوهشی زیر نظراستاد خبره، از تسهیلات و حمایت های اقتصادی و معنوی است که مستعدان همکار در طرح شهید احمدی روشن از آن بهره مند می شوند.

وی دریافت امتیاز فعالیت های نخبگانی بر اساس نظر استاد خبره تا سقف 100 امتیاز و استقرار در فضای هم افزا در کنار سایر هسته های پژوهشی را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و اضافه نمود: دانشجویان و مستعدان همکار در این طرح می توانند از تسهیلاتی مانند استفاده از شبکه آزمایشگاه های راهبردی کشور و شرکت در اردوهای علمی و فرهنگی نیز برخوردار شوند.

سالاریه در ادامه به پیشینۀ طرح شهید احمدی روشن اشاره نمود و گفت: بنیاد ملی نخبگان اولین دوره طرح شهید احمدی روشن را با مشارکت بنیاد نخبگان استان تهران در فروردین سال 1396 اجرا کرد، در این دوره گوشه ای از نیازمندی های صنایع کشور در قالب 11 مسأله ارائه شد و جمعی از خبرگان صنعتی و دانشگاهی مسئولیت راهبری حل آنها را برعهده گرفتند.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان یادآور شد: در این دوره، مستعدان برگزیده جوایز تحصیلی، بنا به علاقه و رشته تحصیلی خود در یکی از موضوعات پیشنهادی ثبت نام و پس از آنالیز و تأیید توانایی های آنان در هسته علمی حل مسأله مشارکت کردند. در نتیجه اجرای نخستین دوره طرح شهید احمدی روشن 7 هسته نخبگانی منسجم تشکیل شد.

سالاریه با بیان اینکه دومین دوره طرح شهید احمدی روشن بهمن ماه 1396 اجرایی شد، ادامه داد: در دومین دوره طرح، استادان خبره دانشگاهی و متخصصان برتر صنعتی مسائل و مسائل کشور را در رشته های علوم پایه، فنی و مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در قالب 14 هسته نخبگانی با مشارکت دانشجویان برگزیده تشکیل داده و به صورت علمی و تخصصی در قالب طرحی تعیین و در بازه زمانی تعیین به حل آنها پرداختند. همکاران حاضر در این دوره، با شکل گیری 13 هسته نخبگانی همچنان در حال ادامه فعالیت های پژوهشی خود هستند.

وی با اشاره به اینکه سومین دوره طرح شهید احمدی روشن مهرماه 1397 توسط بنیاد ملی نخبگان شروع شد، اضافه نمود: با توجه به سیاست سعۀ دایرۀ نخبگانی و گستردگی تسهیلات اعطایی به مستعدان و دانشگاهیان، در این دوره طرح های پیشنهادی اساتید خبره در قالب 63 هسته نخبگانی ارائه شد.

سالاریه تأکید کرد: تنوع بیشتر در حوزه های تحقیقاتی، افزایش قابل توجه تعداد طرح های پیشنهادی و اقبال بسیار خوب این طرح از سوی اساتید دانشگاهی و مستعدین برتر در گروه های تحصیلی مختلف، از تفاوت های سومین دورۀ این طرح با دوره های قبلی بود.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تأکید بر مسأله محور بودن طرح شهید احمدی روشن و تمرکز بر مسائل و مسائل واقعی کشور، توضیح داد: در نخستین فراخوان دوره سوم با شکل گیری 58 هسته نخبگانی مستعدان فعالیت های پژوهشی خود را شروع نموده اند.

وی با اشاره به ضرورت توانمندسازی همکاران طرح شهید احمدی روشن، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و مهارتی را یکی از اقدامات بنیاد ملی نخبگان دانست و گفت: بنیاد نخبگان استان تهران با هدف ارتقای سطح توانمندی مستعدان برتر همکار در هسته های نخبگانی این طرح در مهارت های فردی و اجتماعی، کارگاه هایی ویژه ای از جمله کارگاه نقش مذاکره در فرآیند سیاست گذاری، مدل کسب و کار و هوش هیجانی را برگزار نموده است.

سالاریه در انتها گفت: همچنین با توجه به ضرورت توانمندی مستعدان در حوزۀ کسب وکارهای نوآورانه، کارگاه های اصول و فنون مذاکره حرفه ای، ارتباط اثربخش، خلاقیت و ایده یابی، مدیریت سرمایه و آشنایی با بازار سرمایه، مدیریت اقتصادی برای متخصصان غیر اقتصادی، مدیریت و بر نامه ریزی پروژه، سخنرانی حرفه ای و ارائه مؤثر و مدیریت زمان و استرس با حضور مستعدان همکار در طرح شهید احمدی روشن برگزار گردید.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 713

به "حل مسائل اساسی کشور به دست نخبگان مهمترین هدف طرح شهید احمدی روشن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل اساسی کشور به دست نخبگان مهمترین هدف طرح شهید احمدی روشن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید