تلسکوپ فضایی SPHEREx ناسا بیگ بنگ را مطالعه خواهد نمود

به گزارش دوست بلاگ، ناسا که برای پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در امسال میلادی آماده می گردد، طرح تلسکوپ فضایی دیگری را با نام SPHEREx تأیید کرد که در طیف نزدیک فروسرخ و در جست وجوی مهبانگ فعالیت خواهد نمود.

تلسکوپ فضایی SPHEREx ناسا بیگ بنگ را مطالعه خواهد نمود

ناسا نقطه عطف مهمی را در جهت توسعه تلسکوپ فضایی اسفرکس (SPHEREx) پشت سر گذاشت. به گفته ناسا این تلسکوپ که برای هدف ارزشمند مطالعه نظریه مهبانگ (انفجار عظیم) و آنالیز منشأ کهکشان ها طراحی شده، وارد فاز C شده است و این یعنی ناسا طرح های اولیه این رصدخانه را تأیید نموده و می تواند مرحله نهایی طراحی و ساخت سخت افزار و نرم افزار آن را شروع کند.

SPHEREx تقریبا به اندازه یک خودروی ساب کامپکت (حدود 1.2 تن) خواهد بود و از ابزاری استفاده می نماید که نور نزدیک فروسرخ را به رنگ های اصلی آن تجزیه می نماید. داده های این تلسکوپ می توانند معین نمایند که ستارگان و اجرام سماوی دیگر از چه چیزی ساخته شده اند. علاوه بر این به دانشمندان یاری می نمایند تا فاصله آن ها را از زمین تخمین بزنند. هدف کلی این است که یک نقشه طیف سنجی سه بعدی کامل آسمان در نور نزدیک فروسرخ تهیه گردد.

  • بهترین نقشه راه شیری و یکی از عظیمترین فهرست های ستاره ای تاریخ علم تهیه شد

در نتیجه می توان به دنبال شواهدی از پدیده ای به نام تورم گشت که باید پس از مهبانگ (Big Bang) در کمتر از یک میلیاردم میلیاردم ثانیه (10 به توان منفی 18 ثانیه) اتفاق افتاده باشد. یکی از نشانه های این موضوع می تواند شیوه قرارگیری کهکشان ها در دنیا باشد و SPHEREx به دانشمندان یاری می نماید تا آن ها را به صورت سه بعدی نسبت به یکدیگر ترسیم نمایند. سپس این نقشه ها برای الگوهایی که به طور بالقوه ناشی از تورم هستند، آنالیز می شوند. هم زمان، این ابزار به کشف چگونگی شکل گیری ستاره ها در نخستین کهکشان ها یاری می نماید.

این تلسکوپ فضایی همچنین ستاره های موجود در کهکشان ما را برای یافتن یخ آب و مولکول های آلی منجمد که عناصر سازنده حیات روی زمین هستند، رصد خواهد نمود. ایده این است که یخ آب به دانه های گردوغبار در ابرهای گازی اطراف کهکشان ها متصل است. ستارگان درون آن ابرها تشکیل می شوند و سپس سیارات از مواد باقی مانده اطراف آن ها شکل می گیرند. ناسا در این زمینه نوشت: یخ های موجود در این قرص ها می توانند سیاره ها را با آب و دیگر مولکول های آلی تغذیه نمایند. در واقع، منشأ آب اقیانوس های زمین به احتمال زیاد، یخ میان ستاره ای بوده است.

پیش از فاز C ساخت تلسکوپ، تیم SPHEREx باید آنالیز اولیه طراحی را انجام می داد و به ناسا ثابت می کرد که واقعا می تواند آن را بسازد. قبل از ورود به فاز بعدی، که آماده سازی و آزمایش خواهد بود، تیم اسفرکس 29 ماه برای نهایی کردن طراحی و اجزای ساخت صرف خواهد نمود. اگر مشکل خاصی پیش نیاید، مانند همه گیری کرونا که پرتاب تلسکوپ جیمز وب را به تأخیر انداخت، پنجره پرتاب SPHEREx بین ژوئن 2024 (خرداد 1403) تا آوریل 2025 (فروردین 1404) برنامه ریزی شده است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از نمای بُرشی تلسکوپ فضایی اسفرکس ناسا

Credit: NASA JPL/Public Domain

منبع: Engadget

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 8561

به "تلسکوپ فضایی SPHEREx ناسا بیگ بنگ را مطالعه خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی SPHEREx ناسا بیگ بنگ را مطالعه خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید