تفاوت عایق پشم سنگ با عایق پشم شیشه

به گزارش دوست بلاگ، یکی از مسائلی که امروزه در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار میگیرد بهینه سازی مصرف انرژی ست. سازندگان, معماران و مهندسین ساختمانی تمام تلاش خود را میکنند تا به میزان قابل توجهی میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. عایق کاری ساختمان یکی از روش های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در نظر گرفته شده است و کمک بسکمک به گرم کردن خانه در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان میکند. امروزه از عایق های حرارتی متنوعی مانند پشم سنگ و پشم شیشه در عایق کاری ساختمان استفاده میشود. این عایق های معدنی نقش موثری در کاهش انرژی مصرفی ایفا میکنند و استفاده از آنها باعث متعادل نگه داشتن دمای خانه در فصول مختلف میشود. در این نوشته سعی شده به معرفی این دو عایق حرارتی, کاربرد آنها در ساختمان سازی و تفاوت ها و شباهت های موجود پرداخته شود. با ما همراه باشید.

تفاوت عایق پشم سنگ با عایق پشم شیشه

پشم سنگ

پشم سنگ نوعی عایق حرارتی ست که از الیاف معدنی تشکیل شده است. مواد اولیه تولید کننده پشم سنگ, سنگ بازالت است که در نتیجه فعالیت های آتشفشانی ایجاد می شود. عایق پشم سنگ نوعی عایق حرارتی و صوتی ست که برای عایق کاری مکان های مختلف از جمله نیروگاه ها, پالایشگاه ها, لوله های حجیم, ساختمان ها و صنایع مختلف کاربرد دارد. تحمل دمایی پشم سنگ تا دمای 750 درجه سانتی گراد میباشد و عایقی کند سوز است که در مجاورت آتش شعله ور نشده و کمکی به توسعه آتش سوزی نمی کند. این عایق صوتی, حرارتی از انتقال سر و صدا نیز به داخل ساختمان جلوگیری میکند و آرامش را به ارمغان می آورد.

پشم شیشه

پشم شیشه نوعی عایق است که از ذوب نمودن شیشه و تبدیل آن به الیاف تولید میشود. الیاف پشم شیشه به صورت پانلی یا رولی به بازار عرضه می شوند. این عایق از جمله قدیمی ترین عایق هاست که کاربردهای متفاوتی دارد و در مکان های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. عایق پشم شیشه برای عایق کاری دیوارها, سقف, مخازن, سوله ها, سیستم های گرمایشی و سرمایشی, لوله های گرم, عایق بندی های حجیم و … کاربرد دارد. پشم شیشه با چگالی های متفاوت تولید میشود و مقاومت آن در برابر حرارت و آتش بالا بوده و کمکی به انتشار آتش نمی کند. علاوه بر آن این ماده وقتی در معرض آتش قرار می گیرد گاز سمی تولید نمی کند. پشم شیشه نه تنها نوعی عایق حرارتی می باشد بلکه به دلیل بافت الیافی خود عایق آکوستیک نیز محسوب می شود و از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند.

از جمله تفاوت ها و شباهت های بین پشم شیشه و پشم سنگ میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پشم سنگ از سنگ بازالت که باقی مانده فعالیت های آتشفشانی ست تولید میشود در حالی که پشم شیشه نوعی الیاف است که از ذوب کردن شیشه بدست می آید.
  • استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق صوتی در ساختمان ها نسبت به پشم شیشه مقرون بصرفه تر است زیرا با هزینه کم میتوان پشم سنگ را به تراکم بیشتر رساند.
  • برش پشم شیشه و کار کردن با این عایق راحت تر از کار با پشم سنگ میباشد.
  • عایق پشم سنگ نسبت به عایق پشم شیشه مقاومت بالاتری در برابر سر و صدا دارد و عایق صوتی قوی تری محسوب میشود.
  • مقاومت حرارتی هر دو عایق بالا می باشد اما به دلیل استفاده از سنگ بازالت در تولید پشم سنگ, مقاومت آن در برابر آتش و حرارت بالاتر است.
  • تراکم پشم سنگ نسبت به پشم شیشه بالاتر است و به همین دلیل مقاومت گرمایی آن بالاتر است.
  • پشم شیشه و پشم سنگ هر دو جزء عایق معدنی بوده و دوستدار محیط زیست می باشند.
  • الیاف پشم شیشه سوزنی شکل هستند و در صورت استفاده از آنها باید از ماسک و دستکش استفاده نمود زیرا این الیاف باعث خراشیدگی پوست شده و اگر ذرات معلق وارد ریه شوند مسائل تنفسی ایجاد می کنند اما پشم سنگ از جمله عایق هایی است که هیچ نوع حساسیت و آلرژی ایجاد نمی کند و نصب آن نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.
  • پشم سنگ آب و رطوبت را جذب نکرده و محیطی مناسبی برای رشد قارچ و باکتری فراهم نمی کند. در مقابل پشم شیشه رطوبت و بخار آب را جذب می کند و مانع از رشد قارچ و باکتری نمی شود.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 2072

به "تفاوت عایق پشم سنگ با عایق پشم شیشه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت عایق پشم سنگ با عایق پشم شیشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید