تفاهمنامه پنج ساله ایران و فرانسه در پاسارگاد به کجا رسید؟

به گزارش دوست بلاگ، فصل سوم فعالیت های میان رشته ای هیأت باستان شناسی مشترک ایران- فرانسه در محوطه پاسارگاد به شناسایی، مطالعه و مستندنگاری سفال محوطه پاسارگاد توسط متخصصان منجر شد.

تفاهمنامه پنج ساله ایران و فرانسه در پاسارگاد به کجا رسید؟

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش خبرنگاران، به دنبال امضای تفاهم نامه پنج ساله میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لیون 2 فرانسه از سال گذشته در زمینه انجام فعالیت های میان رشته ای در محوطه پاسارگاد، سومین فصل از این مطالعات در پاسارگاد به انجام رسید.

کوروش محمدخانی، سرپرست ایرانیِ هیأت کاوش در این محوطه تاریخی در گفت وگو با خبرنگاران، با اعلام انتها فصل سوم فعالیت های میان رشته ای هیأت باستان شناسی مشترک ایران- فرانسه در محوطه پاسارگاد (فارس مرکزی در زمان هخامنشیان) اظهار کرد: به منظور مطالعات گسترده میان رشته ای در این محوطه از متخصصان مختلفی در علوم تلفیقی باستان شناسی مانند ژئوفیزیک، دیرین اقلیم شناسی، باستان گیاه شناسی، زمین باستان شناسی، هیدرولوژی، سنجش از دور و عکاسی هوایی، نقشه برداری در کنار باستان شناسان استفاده شده است.

او هدف اصلیِ مطالعات این هیأت مشترک را شناخت بهتر محوطه میراث جهانی پاسارگاد، شناسایی حدود این محوطه در دوره هخامنشیان و به دست آوردن دید کلی از سیستم شهرسازی آن دانست و گفت: پژوهش روی سیستم مدیریت آب در دوره هخامنشی، بازسازی پوشش گیاهی باغ پاسارگاد به عنوان یکی از نخستین باغ های باستانی به وسیله مطالعات دیرین اقلیم شناسی، مطالعه چشم انداز فرهنگی پاسارگاد در دشت مرغاب و شناسایی و حفاظت بهتر از آثار این محوطه، از دیگر اهداف این پژوهش بودند.

به گفته این عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی، در این فصل از فعالیت ها حدود 34 هکتار از محوطه پاسارگاد مورد آنالیز آرکئوژئوفیزیکی به روش مغناطیس سنجی و الکترومغناطیسی نهاده شد که نتایج اولیه این آنالیز ها ساختارهای مسکونی بسیاری را در قسمت شمالی محوطه آشکار کرد.

سرپرست ایرانی هیأت کاوش اظهار کرد: در قسمت باغ سلطنتی محوطه کانال های سنگی و ساختارهایی از دوره هخامنشی آشکار و تقریباً نقشه مغناطیسی این قسمت از محوطه تکمیل شد.

این باستان شناس ادامه داد: در بخش عکاسی هوایی، یک تیم متخصص از فرانسه با روش های گوناگون و با تجهیزات متفاوت اقدام به عکاسی از محوطه حفاظت شده برای مدل سازی سه بعدی پاسارگاد کردند.

وی با اشاره به اینکه عکاسی هوایی با پهباد به هیأت مشترک در شناسایی ساختارهای مسکونی در شمال محوطه یاری هایقابل توجهی کرد، گفت: آنالیز باستان شناسی در غرب دشت مرغاب و آنالیز گورهای فراهخامنشی در شمال دشت، از دیگر فعالیت های این فصل هیأت مشترک بود.

او مطالعه و شناسایی سفال محوطه پاسارگاد توسط متخصصان و همچنین مستندسازی در این بخش را از دیگر اقدامات اجرا شده هیأت مشترک ایران- فرانسه در فصل سوم اظهار داشت.

به گفته محمدخانی، فعالیت های باستان شناسی هیأت مشترک ایران- فرانسه در قالب تفاهم نامه پنج ساله میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لیون 2 از سال 1394 شروع شده و تا سال 1399 ادامه خواهد داشت.

در مدت یک ماه گذشته فصل سوم فعالیت های میان رشته ای هیأت باستان شناسی مشترک ایران- فرانسه در محوطه پاسارگاد با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی کورش محمدخانی عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی از ایران و دکتر سباستین گندت از مرکز ملی پژوهش های عملی (CNRS) فرانسه- دانشگاه لیون 2 انجام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 3390

به "تفاهمنامه پنج ساله ایران و فرانسه در پاسارگاد به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاهمنامه پنج ساله ایران و فرانسه در پاسارگاد به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید