این 5 خودرو کارت سوخت هواپیما می خواهند

به گزارش دوست بلاگ، عده ای آن را گران شدن قیمت سوخت می نامند و عده ای نیز نام رسمی هدفمندسازی یارانه ها را برای آن به زبان می آورند اما هرچه باشد اتفاق بزرگی که در تابستان سال 1386 به وقوع پیوست را باید یکی از نقاط عطف تاریخ اقتصاد ایران دانست. به ناگهان سوختی که با اندکی ارفاق می توان گفت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گرفت ارزشمند شده و چشم رانندگانی را که تا همین چند سال پیش بی واهمه از اتمام سوخت خودروهای شان ساعت ها در خیابان جولان می دادند را به عقربه نشانگر میزان سوخت موجود در باک دوخت!

این 5 خودرو کارت سوخت هواپیما می خواهند

اما پس از اجرای فاز نخست قانون هدفمندسازی یارانه ها طبیعی بود که رفتار، عادات و هنجارهای اجتماعی و مالی جامعه نیز تحت تاثیر این امر قرار گرفته و دستخوش تغییراتی گردد. یکی از همین تغییر عادات، اهمیت یافتن واژه هایی چون میزان مصرف سوخت خودرو و میزان آلایندگی وسایل نقلیه بود. در کشوری که بزرگ ترین خودروساز آن دهه های متوالی، پیکان نوستالژیک با مصرف سوخت افسانه ای را فراوری و به بازار عرضه ساخت ناگهان ورق برگشت و فاکتوری چون یک لیتر مصرف سوخت کمتر حکم به پیروزی یک خودرو در بازار داد. بالاخره در هفته ای که گذشت قیمت سوخت دوباره گران (یا به قول دولتی ها اصلاح!) شد. به همین بهانه به سراغ پنج خودرو پرمصرف بازار خودروهای وارداتی کشور رفته ایم که فارغ از قیمت سوخت، تشنه بنزین هستند. با این شرح که میزان مصرف سوخت ذکر شده برای آنها طبق اعلام سازنده بوده که در شرایط استاندارد به دست آمده و ممکن است کمی با میزان مصرف واقعی متفاوت باشد.

مازراتی کواتروپورت

سدان فوق مجلل مازراتی یا همان کواتروپورت را باید آقای شکموی بازار ایران نامید! این غول 1990 کیلوگرمی با مصرف 24 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر از سیکل شهری احتمالا سبب شکل گیری پیوند عاطفی میان مالک خود و صندلی های سوخت گیری خواهد شد! قوی ترین گونه این خودرو که کواتوپورت GTS نام دارد با ورود به سیکل آزادراه، میزان مصرف سوخت خود را به 11 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش می دهد تا با داشتن مصرف سوخت ترکیبی 7/15 لیتر، یکی از پرمصرف های بازار کشور نام گیرد اما قلب تپنده ای که این میزان سوخت را برای ادامه حیات طلب می نماید، پیشرانه ای هشت سیلندر 32 سوپاپه به حجم دقیق 4691 سی سی است که توانایی فراوری بیشینه قدرت معادل 440 اسب بخار و گشتاور 490 نیوتن متری را داراست. این پیشرانه با یاری جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک مازراتی تنها 1/5 ثانیه زمان احتیاج دارد تا سدان مجلل مازراتی را به مرز سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. نمونه های کارکرده کواتروپورت (مدل 2011 و 2012) هم اکنون در بازار با قیمت نجومی 2 الی 5/2 میلیارد تومانی قابل خریداری هستند.

پورشه پانامرا توربو

اما رقیب شماره یک مازراتی کواتروپورت در بازار ایران ثابت کرد قصد ندارد در هیچ رقابتی از رقیب خود عقب بیفتد، حتی در سوزاندن بنزین! قوی ترین نسخه پانامرا که اکنون در بازار قیمت 6/1 الی 2 میلیارد تومانی (برای مدل 2011 الی 2013) یافته با سوزاندن 18 لیتر بنزین در هر 100 کیلومتر از جهت پیمایش در سیکل شهری یکی دیگر از پراشتها های بازار ایران به شمار می آید اما نکته مهم در خصوص پانامرا توربو میزان مصرف سوخت آن در سیکل آزادراه و ترکیبی است که به ترتیب 9/8 و 2/12 لیتر اعلام شده که نشان از فوت و فن کوزه گری آلمان ها در ساخت پیشرانه های پرقدرت اما نه چندان پرمصرف دارد. ضمن آنکه باک سوخت 100 لیتری پانامرا سبب خواهد شد تا این خودرو دیرتر سراغ صندلی های سوخت گیری را بگیرد. پیشرانه 8/4 لیتری 500 اسب بخاری در کنار جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه و انبوهی از سامانه های رفاهی، ایمنی و دینامیکی سبب شده تا ساکنان کوچه پس کوچه های شمال شهر بدون توجه به میزان مصرف سوخت این خودرو، پارکینگ منزل شان را مزین به پانامرا توربو نمایند!

کیا موهاوی

دیگر محصول کره ای پرمصرف بازار ایران، شاسی بلند عضلانی کیا یعنی موهاوی است. موهاوی که در دو نسخه شش و هشت سیلندر وارد بازار ایران شد، در هر دو نسخه دارای میزان مصرف سوخت بیشتری نسبت به رقبا بود. در کنار نسخه شش سیلندر موهاوی با مصرف سوخت 6/11 لیتری در سیکل ترکیبی، برادر هشت سیلندر آن با بهره گیری از پیشرانه 6/4 لیتری 340 اسب بخاری که توانایی فراوری 435 نیوتن متر گشتاور را نیز داراست و همچنین جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک، دارای مصرف سوخت ترکیبی 1/13 لیتری بوده و یکی دیگر از تشنگان بنزین بازار ایران لقب گرفته است. موهاوی که نخستین تجربه برند کیا در ساخت شاسی بلند فول سایز است، برخلاف چهره جذاب و اغواگر خود دارای نقاط ضعف انکارناپذیر در مباحث دینامیکی است که یکی از مهم ترین آنها عدم همخوانی میزان مصرف سوخت با توانایی های حرکتی خودرو است. مدل های کارکرده نسخه هشت سیلندر موهاوی بسته به مدل و سطح تجهیزات هم اکنون با قیمت 450 الی 650 میلیون تومان در بازار پایتخت قابل خریداری است.

هیوندای سنتنیال

اما لوکس ترین و گران ترین محصول برند هیوندای نیز در این لیست حضور دارد تا بار دیگر ثابت کند که نمی توان ره 100 ساله را یک شبه رفت؛ حتی اگر رهروان این جاده، مهندسان سختکوش کره ای باشد. سنتنیال که با داشتن فهرست بلندبالایی از تجهزات رفاهی و ایمنی توانست تحسین بسیاری از لوکس سواران را در پی داشته باشد، هنوز در مباحث فنی با رقبای صاحب نام خود فاصله بسیاری دارد. سنتنیال دارای پیشرانه ای هشت سیلندر بوده که توانایی فراوری 378 اسب بخار قدرت و 438 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه که سنتنیال را ظرف مدت 5/4 ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت 100 کیلومتر می رساند، در سیکل شهری مصرف سوخت بالایی نداشته و 5/14 لیتر بنزین می سوزاند اما مصرف سوخت 8/9 و 3/12 لیتری در هر 100 کیلومتر از جهت پیمایش در سیکل های آزادراه و ترکیبی سبب شده تا سنتنیالِ 800 الی 900 میلیون تومانی (برای نمونه های کارکرده) نیز یکی از پرمصرف های بازار ایران لقب گیرد.

تویوتا لندکروزر

قطعا یکی از مهم ترین نمادهای اشرافی گری در میان قشر متمول جامعه ایرانی، تویوتا لندکروزر است! تویوتا لندکروزر که لقب سلطان جاده های صعب العبور را به خود گرفته، این روزها به جای جاده های خاکی و بیابانی خارج شهری در هر گوشه از کوچه و خیابان های شهر قابل رویت است! نسخه هشت سیلندر تویوتا لندکروزر که چند سالی می گردد برنده بلامنازع بازار شاسی بلندهای بزرگ کشور به شمار می آید، مجهز به پیشرانه 6/4 لیتری 271 اسب بخاری است که توانایی فراوری 415 نیوتن متر گشتاور را داراست. این پیشرانه جهت به حرکت درآوردن محصول غول پیکر 2590 کیلوگرمی تویوتا، 1/18 لیتر سوخت را در سیکل شهری می سوزاند. ضمن آنکه میزان مصرف سوخت لندکروزر در سیکل آزادراه و ترکیبی نیز به ترتیب 5/13 و 15 لیتر اعلام شده. لندکروزر علاوه بر مخزن سوخت 93 لیتری خود دارای یک مخزن سوخت گیری ذخیره به حجم 45 لیتر بوده تا مجموعه پذیرای بیش از 135 لیتر بنزین باشد. قیمت نمونه های دست دوم تویوتا لندکروزر بسته به مدل و میزان کارکرد در بازار کشور حدود یک الی 7/1 میلیارد تومان برآورد می گردد.

  • تور سریلانکا

    تور سریلانکا | برای دیدن جزیره گرمسیری سریلانکا با تور ما همراه باشید و خاطرات لذت بخشی را برای خود رقم بزنید.

ایرانیرو: ایرانیرو: سفر به زیباترین شهرهای ایران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز، یزد

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: دیوار
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 1761

به "این 5 خودرو کارت سوخت هواپیما می خواهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این 5 خودرو کارت سوخت هواپیما می خواهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید