امکان حفظ و نجات شوروی وجود داشت

به گزارش دوست بلاگ، میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی در سی اُمین سالگرد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به یک رسانه روس گفت، امکان حفظ و نجات شوروی وجود داشت.

امکان حفظ و نجات شوروی وجود داشت

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل گورباچف که هواداران اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی او را مقصر فروپاشی شوروی می دانند، در اظهارنظری نو درباره دستکم گرفتن مسائل داخلی شوروی و بی توجهی به اصلاحات گله کرد.

میخائیل گورباچف 90 ساله در سی اُمین سالگرد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی با یک رسانه روس مصاحبه کرد و نظرات خودش را ارائه داد.

آخرین رهبر اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی که از سال 1985 تا 1991 دبیرکل حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی بود، اما دسامبر 1991 بعد از یک کودتای داخلی موسوم به کودتای آگوست پایان کناره گیری کرد و اتحاد جماهیر شوروی هم فروپاشید.

میخائیل گورباچف در مصاحبه با این رسانه تاکید نمود که مقام های شوروی دامنه مسائل داخلی و قومیتی و ضرورت احتیاج به انجام اصلاحات در شوروی را دستکم گرفته بودند.

به باور او، حتی بعد از کودتای آگوست امکان بقا و حفظ کردن اتحاد سوسیالیستی جماهیر شوروی به شکل اتحاد کشور های مستقل وجود داشت.

گورباچف روز شنبه (دیروز) به خبرگزاری تاس گفت: در ابتدا ابعاد و عمق مسائل در روابط بین اقوام و روابط مرکز و جمهوری ها را دستکم گرفتیم. خیلی طول کشید تا متوجه شویم اتحاد (جماهیر شوروی) احتیاج به احیا دارد.

به گفته او، هدف مقام های شوروی حفظ اتحاد (اتحاد جماهیر شوروی) و ایجاد یک فدراسیون واقعی با حاکمیت واقعی برای جمهوری ها بود؛ جمهوری هایی که بخشی از قدرتشان را به مرکز تخصیص بدهند.

آخرین رهبر اتحاد شوروی ادامه داد: امنیت، دفاع، شبکه حمل و نقل، ارز واحد و حقوق بشر طبق پیش نویس پیمان اتحادیه در دست مقامات اتحاد (جماهیر شوروی) باقی می ماند. من مطمئن هستم که این یک گزینه قابل اجرا بود و بیشتر جمهوری ها از آن حمایت می کردند، اما کودتا این احتمال را بر هم زد.

به گفته وی، حتی بعد از کودتای (آگوست 1991 در شوروی) زمانی که جمهوری ها استقلال خود را اعلام کردند و قدرت رئیس جمهور شوروی به طور جدی تضعیف شد، من مطمئن بودم که امکان حفظ اتحادیه وجود دارد. من اتحادیه کشور های مستقل را پیشنهاد کردم.

گورباچف اضافه کرد: اولا، آن ها (جمهوری های استقلال یافته از شوروی) عضو سازمان ملل می شدند، در حالی که اتحادیه کرسی خود را در شورای امنیت حفظ می کرد. نیرو های مسلح و تسلیحات اتمی تحت یک فرماندهی واحد باقی می ماندند. من مطمئن هستم که این امر به مراتب بهتر از آنچه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در واقعیت رخ داد، می بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1401 بروزرسانی: 9 خرداد 1401 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13877

به "امکان حفظ و نجات شوروی وجود داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان حفظ و نجات شوروی وجود داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید