استرداد 100 اثر موزه ای ایران از موسسه ایران شناسی بریتانیا

به گزارش دوست بلاگ، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت که 100 اثر موزه ای از موسسه ایران شناسی بریتانیا به موزه ملی ایران بازپس داده شد.

استرداد 100 اثر موزه ای ایران از موسسه ایران شناسی بریتانیا

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در پیامی که از طریق حساب توئیتری خود منتشر کرد، از استرداد مجموعه ای شامل 10 هزار اثر فرهنگی، از جمله 100 اثر موزه ای به ایران خبر داد. این آثار که در اختیار موسسه ایران شناسی بریتانیا بود، پس از نیم قرن و با استفاده از دیپلماسی فرهنگی به موزه ملی ایران تحویل داده شد. وی در این رابطه تشریح کرد:

مؤسسه ایران شناسی بریتانیا در تهران، در گذشته محل استقرار گروه های باستان شناسی و ایران شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی های میدانی و کاوش باستان شناسی به ایران می آمدند. گروه های بریتانیایی در دهه 1960 و 1970 میلادی (دهه 40 و 50 خورشیدی) برخی اشیاء و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به منظور آماده سازی برای انتشار به محل استقرار خود در مؤسسه ایران شناسی در قلهک منتقل می کردند. با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه ها به صورت نیمه کاره در آن محل باقی ماند.

مونسان با بیان اینکه آثار مسترد شامل مواد فرهنگی از محوطه نوشیجان تپه (استان همدان)، سگزآباد (قزوین)، خوروین (البرز)، باباجان تپه (استان همدان)، پاسارگاد (استان فارس)، هفتوان تپه (استان آذربایجان غربی)، بقایای جانوری و قطعات شکسته سفال (بانک سفال) از محوطه های گوناگون ایران است، این آثار را حاصل بررسی ها و کاوش های پژوهشگران وابسته به BIPS در دهه 1960 و 1970 میلادی دانست و اذعان داشت:

در بین این مجموعه بیش از 100 اثر اشیای موزه ای وجود دارد که شمار مواد فرهنگی آن بیش از 10هزار یافته است. یافته ها از جنس ابزار سنگی، سفالی، استخوانی، آجر و... است که مستندنگاری این آثار در دستور کار موزه ملی ایران قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت این آثار که حاصل کاوش ها و بررسی های علمی در نقاط مختلف کشور است، ابراز امیدواری کرد:

امیدواریم در آینده ای نزدیک بتوانیم با همکاری موزه و مؤسسه، این مجموعه ارزشمند را منتشر و نمایشگاهی در این خصوص در موزه ملی ایران برگزار کنیم.

شایان ذکر است که فرایند انتقال این آثار به موزه ملی ایران در روز 13 اسفندماه 99 صورت گرفت .

مؤسسه ایران شناسی بریتانیا در تهران (British Institute of Persian Studies) که به اختصار به آن BIPS می گویند یکی از چندین مؤسسه تحقیقاتی بین المللی بریتانیا محسوب می شود. این مؤسسه در سال 1961 زیر نظر فرهنگستان بریتانیا تأسیس شد و در سال 1976 ساختمان های خود را در منطقه قلهک تهران افتتاح کرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13166

به "استرداد 100 اثر موزه ای ایران از موسسه ایران شناسی بریتانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرداد 100 اثر موزه ای ایران از موسسه ایران شناسی بریتانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید