ارائه راهکاری برای تجزیه انواع پلاستیک در 30 ساعت

به گزارش دوست بلاگ، محققان با ساخت بیوراکتوری، به روش جدیدی برای تجزیه مواد پلاستیکی مبتنی بر تثبیت آنزیم بر روی نانو ذرات اکسید آهن دست یافتند که به گفته آنها این روش در مقایسه با روش های بیولوژیک گذشته، دارای سرعت بالا برای تجزیه انواع مختلف پلاستیک است.

ارائه راهکاری برای تجزیه انواع پلاستیک در 30 ساعت

حامد میلانی، پزشک و پژوهشگر در حوزه نانوبیوتکنولوژی در گفت وگو با خبرنگاران، پلاستیک های فراوری شده از مواد پتروشیمی را یکی از بزرگترین اختراعات بشر دانست و اظهار کرد: مواد پلاستیکی هر چند به اسم یک صنعت بزرگ و کالای ضروری در زندگی انسان تبدیل شده اند، ولی در برابر تجزیه شیمیایی و طبیعی مقاوم هستند و بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا سالانه 381 میلیون تن پلاستیک در جهان فراوری می گردد که از این اندازه بیش از 30 میلیون تن در محیط رها می شوند.

میلانی، ماندگاری بالای این ماده نفتی در طبیعت را از مهمترین آسیب های جدی پلاستیک ها برای محیط زیست اسم کرد و یادآور شد: به طور میانگین تجزیه ضایعات پلاستیکی رها شده در محیط زیست 350 سال طول می کشد که بسته به نوع پلاستیک می تواند تا چند قرن! به طول بینجامد.

وی از ارائه راهکاری برای برطرف این چالش زیست محیطی اطلاع داد و اضافه نمود: راکتور بیولوژیک فراوریشده در این مطالعات که نمونه مشابهی از آن در جهان وجود ندارد، بر پایه تکنولوژی تثبیت آنزیم بر روی نانوذرات اکسید آهن طراحی شده و ما در آن از اشعه UV برای تسهیل فرایند تجزیه ماکرو مولکول های پلاستیک استفاده کردیم.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این دستگاه، خاطر نشان کرد: در گام نخست نسبت به ایزوله سازی میکروارگانیسم های تجزیه کننده اقدام کردیم که تعداد اولیه آنها به بیش از 689 ایزوله میکروبی می رسید و 51 مورد از این ایزوله ها که دارای فعالیت هیدرولیزی قوی تر بودند، انتخاب شدند و به روش های فنوتیپی و ژنوتیپی مورد شناسایی قرار گرفتند.

وی گام بعدی این پروژه را فراوری و خالص سازی آنزیم های تجزیه کننده پلاستیک ذکر و خاطر نشان کرد: آنزیم های به دست آمده طی فرایند پیچیده استابیلیزیشن روی نانوذرات اکسید آهن تثبیت شده و در راکتور بیولوژیک طراحی شده مورد استفاده قرار گرفتند.

میلانی با بیان اینکه تا کنون از روش های مکانیکی و شیمیایی برای تجزیه پلاستیک استفاده می شد، افزود: تنها چند کشور در جهان از جمله ایالات متحده امریکا و ژاپن به تکنولوژی نوین بیولوژیکی برای تجزیه پلاستیک دست پیدا نموده اند و ما توانستیم علاوه بر دستیابی به این دانش، راکتور بیولوژیکی بر پایه استفاده از آنزیم طراحی کنیم که در مقایسه با روش های بیولوژیک گذشته دارای سرعت بالا برای تجزیه انواع مختلف پلاستیک، کارایی بالاتر، عدم احتیاج به سیستم استریل، کنترل راحت تر فرایند و قابلیت استفاده مجدد از سیستم آنزیمی است.

به گفته وی، با استفاده از این راکتور بیولوژیکی سرعت تجزیه پلاستیک به حدود 30 ساعت رسیده است.

میلانی با اشاره به خروجی راکتور تجزیه کننده مواد پلاستیکی، گفت: خروجی این راکتور مونومرهای سازنده پلاستیک است که می تواند به اسم منبع کربن برای میکروارگانیسم ها طی فرایند فرمنتیشن (تخمیر) استفاده گردد. علاوه بر این به اسم ماده اولیه فراوری پلاستیک هم کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1400 بروزرسانی: 3 آبان 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 11762

به "ارائه راهکاری برای تجزیه انواع پلاستیک در 30 ساعت" امتیاز دهید

1 کاربر به "ارائه راهکاری برای تجزیه انواع پلاستیک در 30 ساعت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه راهکاری برای تجزیه انواع پلاستیک در 30 ساعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید