ابلاغ ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار

به گزارش دوست بلاگ، ایسنا/ براساس سخنان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان، ابلاغ ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار صورت گرفت.

ابلاغ ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار

جریان چیست؟

علی مالمیر اضافه کرد: براساس این نامه مصوب 28 آبان ماه 99 و طی نامه ارسالی که به تاریخ 29 آبان ماه به استاندار و دستگاه های مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی استان ابلاغ شد، آمده است، ضوابط حفاظتی عمومی بافت فرهنگی، تاریخی شهر همدان به تصویب اعضا رسیده است.

وی توضیح داد: بافت تاریخی شهر همدان در سال 1388 توسط رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی به وزارت کشور ابلاغ شد، در آن زمان بافت تاریخی ابلاغ شده شامل رینگ اول شهر می شد، در سال 94 محدوده بافت 168 شهر در کل کشور توسط شورای عالی معماری، شهرسازی تدقیق و ابلاغ شد که چهار شهر در استان همدان هستند.

مالمیر با اشاره به اینکه بافت شهرهای همدان، ملایر، نهاوند و تویسرکان جز بافت های تاریخی اشاره شده، گفت: در محدوده ای که توسط شورای عالی معماری، شهرسازی ابلاغ شد، عملا محدوده شهر همدان سال 1335 به عنوان مبنا قرار می گیرد و به عبارتی رینگ دوم هم به محدوده بافت اضافه می شود.

وی ادامه داد: براساس قانون و ضوابط میراث فرهنگی مانند ماده 3 آیین نامه اجرایی قانون اساسنامه اشاره می شود شهرداری برای انجام هر گونه ساخت و ساز یا صدور مجوز در حرائم محدوده ها، محوطه ها و آثار تاریخی باید نظر میراث فرهنگی را استعلام کند.

مالمیر اضافه کرد: همچنین بند 10، 11 و 12 قانون اساسنامه، ماده 102 قانون شهرداری ها و... نیز تأکید بر این دارند که شهرداری قبل از صدور مجوز باید از اداره کل میراث فرهنگی استعلام کند.

وی گفت: در سال 89 ضوابط حفاظت عمومی از بافت ها توسط سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شد و ما نیز مانند همه شهرستان های دارای بافت ضروری دیدیم که ضوابط اختصاصی و ویژه را متناسب با شرایط آن تهیه کنیم و ماده 3 قانونی که سال گذشته در مجلس مصوب شد هم بر این موضوع تأکید دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه ضوابط حفاظتی بر حفاظت تأکید دارد و طرح تفصیلی بر احیای بافت، گفت: این قضیه نیازمند مشارکت دستگاه های دیگر است، ماده 3 قانون یاد شده تأکید می کند سازمان راه و شهرسازی، سازمان شهرداری ها، سازمان میراث فرهنگی و بنیاد مسکن با همکاری هم پیشنهاد و طرحی برای احیا و حفاطت آماده کنند.

وی با بیان اینکه احیای بافت نیازمند همکاری همه دستگاه های ذیربط است، گفت: در این راستا مکاتبه و پیگیری هایی با وزارتخانه ذیربط انجام شد، ضوابط اختصاصی بافت همدان از سال 92 کلید خورد و تهیه شد و براساس مصوبات شورای فرهنگی مبنای عمل قرار گرفته بود.

مالمیر ادامه داد: پیشنهاداتی را شهرداری و بعضی از دستگاه ها داشتند و میراث فرهنگی نیز پیشنهاد داد که ضوابط موجود اصلاحاتی را به ویژه در رینگ دوم داشته باشد که به سازمان میراث فرهنگی کشور ارسال شد.

وی با اشاره به نامه ابلاغی دادستان به شهرداری و میراث فرهنگی در تاریخ 27 مهر سال جاری گفت: در این نامه آمده بود که اداره کل میراث فرهنگی ظرف یک ماه ضوابط مربوط به بافت تاریخی، فرهنگی شهر همدان را به شهرداری ابلاغ کند.

مالمیر اضافه کرد: این موضوع به وزارت میراث فرهنگی منعکس و آخرین ویرایش پیشنهاد اصلاحی در نامه یاد شده به استان ابلاغ شد همچنین روز گذشته نامه ای از شهردار همدان مبنی بر ابلاغ نشدن ضوابط به این دستگاه داشتیم که در پاسخ ابلاغیه ضوابط مصوب ابلاغی و تصویر ابلاغیه وزارتخانه به شهردار ارسال شد.

امیر فتحیان نصب، معاون شهرسازی و معماری شهرداری همدان دوم آذر سال جاری در نامه ای به شهرداران مناطق دستور داد تا صدور مجوز ساخت و ساز در بافت تاریخی براساس طرح تفصیلی ادامه پیدا کند.

همچنین سیدمسعود عسگریان، رئیس شورای اسلامی شهر همدان در همین تاریخ در صحن شورا گفت: تا به امروز از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ضوابطی برای ساخت و ساز در بافت های تاریخی تعریف نشده و طبق مصوبه شورای شهر و تأییدیه این مصوبه توسط کمیته انطباق، شهرداری می تواند برای ساخت و ساز در بافت تاریخی طبق طرح تفصیلی موجود اقدام و مجوز صادر کند و شهروندان می توانند برای دریافت پروانه ساختمانی به شهرداری مراجعه کنند.

namasho.com: نماشو، طراحی سایت، سئو، چاپ و طراحی گرافیکی را به ما بسپارید.

منبع: همگردی
انتشار: 23 شهریور 1400 بروزرسانی: 23 شهریور 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 7963

به "ابلاغ ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابلاغ ضوابط حفاظتی بافت تاریخی همدان به شهردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید