آشنایی با برترین چشمه های آب گرم ایران

به گزارش دوست بلاگ، چشمه های آب گرم ایران

یکی از مواردی که می تواند ایران را در فهرست مقاصد گردشگری مجذوب نماینده قرار بدهند چشمه های آب گرمی است که در سراسر کشور وجود دارد و بدون آنکه تجهیزاتی در آن به کار رفته باشد می توان از آن ها بهره برد و نهایت لذت را در دل طبیعت ببرید. البته به غیر از سرگرمی چشمه های آب گرم دارای خاصیت های درمانی هم هستند که می توانند بسیار به سلامت افراد بسیار یاری نمایند. چرا که این چشمه ها دارای ویژگی هایی مثل تحریک فعالیت های مختلف بدن، درمان بیماری تنفسی، روماتیسم، بیماری های پوستی، بیماری های زنان و تورم موضعی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، درمان دردهای مفصلی و بهبود دردهای کلیه دارند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره چشمه های آب گرم ایران صحبت کنیم؛ با ما در ادامه همراه باشید.

آشنایی با برترین چشمه های آب گرم ایران

آب گرم شهر کهنه

یکی از چمشه های آب گرم ایران در شهر قوچان که یکی شهرهای استان خراسان رضوی است و در 148 کیلومتری شمال غرب مشهد نیز قرار گرفته است. قدمت این شهر به 250 سال قبل از میلاد مسیح باز می گردد و از صدر اسلام تا اوایل تسلط قوم مغول این شهر نام های مختلفی نظیر آساآک، آشاک، آرسکا، استوا، خوجان و خبوشان نیز داشته است. سلسله اشکالی اولین حکومتش را در شهر قوچان برپا کرد. چشمه سارهای جاری معروف به آبگرم شهر کهنه در 18 کیلومتری بخش غربی قوچان و به فاصله 6 کیلومتری آرامگاه امام زاده سلطان ابراهیم (ع) قرار گرفته است. این چشمه خود یکی از مهمترین دلایلی است که باعث جذب گردشگری به این شهرستان می گردد.

آدرس: قوچان، 18کیلومتری بخش غربی قوچان

آب گرم فلکده

فلکده از دیگر چشمه های آب گرم ایران است که در دل جنگل های دو هزار تنکابن قرار گرفته است و سبب شده منطقه فلکده در بین گردشگران مشهور بگردد، اما به علت این که این منطقه دسترسی راحتی ندارد و به اصطلاح پرت است افراد کمی به آن دسترسی دارند و همین خود علتی است که از بکر بودن آن مطمئن باشید. این آب گرم از نظر توپوگرافی دارای پستی و بلندی ها یی می باشد که زیبایی و تنوع خاصی را به آن می بخشد. از مزیت های آب گرم فلکده این است که در آب آن گوگرد وجود ندارد. منطقه فلکده دارای آب و هوای خنک و کوهپایه ایی می باشد که در فصول گرم سال بسیار مطبوع است.

آدرس: تنکابن، کیلومتر 15 جاده دو هزار، روستای لیره سر

آب گرم قلعه کندی

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم در چشمه های آب گرم ایران در سراسر کشور قرار گرفته اند و که هرکدام به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری آن منطقه محسوب می گردد. در راستا جاده اردبیل پارس آباد قلعه کندی واقع است که در آن چشمه آب گرمی وجود دارد و به علت قرار گرفتن در منطقه گردشگری و جنگل های ارسباران و نزدیکی به رود مرزی ارس و سد خدافرین گردشگران زیادی را از داخل و خارج از کشور از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و نخجوان به خود جذب می کند. خاصیت درمانی این چشمه آب گرم بسیار بالای است و راهکار مناسبی برای درمان بیماری های روماتیسمی است. دمای آبگرم قلعه کندی در چشمه اصلی به حدود 75 الی 80 درجه و در استخرها به 65 الی 70 درجه سانتی گراد می رسد و بیشتر دکترهای ارتوپدی این آبگرم را به بیماران خود پیشنهاد می نمایند

آدرس: آذربایجان شرقی، کلیبر منطقه قلعه کندی

آب گرم کریز

در روستای کریز که توابع بخش کوهسرخ شهرستان کاشمر است چشمه آب گرمی وجود دارد که خاصیت های درمانی فراوانی دارا هست و در حاشیه این مکان نیز دره ای با رودخانه پرآب با چشمه سارهای آب سرد شیرین و گوارا نیز وجود دارد. به عقیده کارشناسان این چشمه به علت مواد شیمیایی که در آن وجود دارد از رتبه بالاتری برخوردار است و برای بیماری های پوستی بسیار مناسب می باشد. جالب است بدانید که این منطقه به علت اینکه 1400 متر از سطح دریا ارتفاع دارد دارای آب و هوای کوهستانی بوده و زمستان های بسیار سرد و تابستان های معتدلی را شامل می گردد. رودخانه کال کرمگ از جنوب روستا عبور می نماید. روستای کریز یکی از روستاهای قدیمی و کهن شهرستان کاشمر به شمار می آید. بند شاهی، از آثار ملی ثبت شده، در نزدیکی روستا واقع شده و نشان دهنده قدمت روستای کریز است.

آدرس: خراسان رضوی، کاشمر، 3 کیلومتری روستای کریز

آب گرم معدنی چالدران

استان آذربایجان غربی یکی از شهرهای ایران است که با داشتن 46 چشمه آبگرم از منطقه ها پر چشمه ایران به شمار می رود و همین خود علتی است که افرادی در پی همچین جاذبه ای هستند این استان را به عنوان اولین گزینه خود انتخاب نمایند. بعضی از چشمه های آبگرم معدنی آذربایجان غربی در مجاورت آثار ارزشمند تاریخی قرار دارند. به طور مثال چشمه آب گرم احمدآباد در حاشیه اثر جهانی تخت سلیمان تکاب قرار گرفته است و چشمه آب گرم چالدران از دیگر جاذبه های این استان است که گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می نماید.

آدرس: آذربایجان غربی، سیه چشمه (چالدران) بخش مرکزی

چشمه های آب گرم سرعین

در 52 کیلومتری شهر اردبیل یکی دیگر از چشمه های آب گرم ایران که بسیار هم معروف است به نام سرعین نیز قرار گرفته است. چشمه های آبگرم سرعین با دما، خاصیت و ویژگی های درمانی خاصی از دل زمین می جوشند و هر سال در فصل تابستان گردشگران بسیاری را از ایران و خارج از ایران به سوی خود جلب می نمایند.

استحمام در این چشمه ها اثر آرام بخش دارد و باعث تسکین دردهای عصبی، رماتیسمی و عصبی مفصلی می گردد.

آدرس: اردبیل، سرعین

آب گرم رینه

در دل جاده های هراز در مازندران یکی دیگر از چشمه های آب گرم ایران به نام رینه قرار گرفته است که محلی عالی برای گذراندن اوقات فراغت در دل جنگل های شمال می باشد. این آب گرم هم خصوصی و عمومی است و بعلاوه شما می تونید یک سوئیت هم اجاره کنید و به قول معروف حالش را ببرید. ترجیحا سعی کنید خانواده و دوستانتان به این منطقه بروید که درهزینه هایتان صرفه جویی گردد چون شما در نهایت می توانید 1-2 ساعت از آب گرم بهره ببرید ولی باید پول نصف روز یا یک روز کامل را پرداخت کنید.

آدرس: مازندران، رینه جاده هراز، بعد از پلور، حدود 3 کلیومتر بعد از آب اسک

آبگرم معدنی فردوس

چشمه آب گرم معدنی فردوس دارای قدمت 200 ساله می باشد که در راستا جاده اصلی و ترانزیتی استان های مرکزی و جنوبی به مشهد در کیلومتر 22 جاده فردوس به بجستان نیز قرار گرفته است. آبگرم معدنی شهرستان فردوس بر بالای کوهی که آبگرم از آن جریان دارد قرار گرفته است و آثار برج و بارو در آن مشاهده می گردد که بیانگر قدمت تاریخی آبگرم معدنی فردوس است. جالب است بدانید که بر اثر زلزله سال 47 آب آبگرم فردوس قطع و پس از آن بر اثر پس لرزه های بعدی به جریان می افتد که جریان دوباره آب آبگرم سبب خوشحالی مردم و به ویژه اهالی روستاهای برون و مهرانکوشک در مجاورت آبگرم فردوس شد. همانطور که می بینید چشمه های آب گرم ایران تعدادشان زیاد و حتی در یک استان (آذربایجان غربی) بیش از 40 مورد وجود دارد که هر کدام می توانند گزینه های مناسبی برای سفر شما باشند.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اسفند 1400 بروزرسانی: 10 اسفند 1400 گردآورنده: dostblog.ir شناسه مطلب: 13073

به "آشنایی با برترین چشمه های آب گرم ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با برترین چشمه های آب گرم ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید